FNV in actie op jarig Schiphol: 'De strijd gaat door'

Schiphol is de goedkoopste luchthaven van Europa, wat betreft arbeidskrachten dan. Volgens FNV is nergens anders de race naar de bodem zo tastbaar. 'Schiphol presenteert zich als de banenmotor van Nederland. Wat ze er niet bij vertellen is dat de kwaliteit van die banen steeds slechter wordt.'

FNV kondigt permanente acties aan, totdat de luchtvaartsector de 'race naar de bodem' staakt. Beeld anp
FNV kondigt permanente acties aan, totdat de luchtvaartsector de 'race naar de bodem' staakt.Beeld anp

De bond grijpt maandag de viering van de honderdste verjaardag van Schiphol aan om de schaduwzijde van de activiteiten op de luchthaven aan te tonen, met een manifestatie op Schiphol-Oost. "Het zijn de schoonmakers, afhandelaren, beveiligers, KLM'ers en andere werknemers die Schiphol groot hebben gemaakt," schrijft de bond in een 'witboek'.

"Maar Schiphol lijkt een verzamelplaats geworden van alles wat mis is op de Nederlandse arbeidsmarkt: bedrijven die werknemers uitbuiten en zelfs mensenrechten aan hun laars lappen hebben vrij spel. Voor Schiphol en zijn aandeelhouders - onder meer de Nederlandse overheid en gemeente Amsterdam - telt blijkbaar alleen de snelle winst."

Volgens FNV betalen de werknemers de bezuinigingen die Schiphol vervolgens juichend doorberekent aan de luchtvaartmaatschappijen. Een alternatief is er niet; de luchthaven is een monopolist, omdat het naast Schiphol zelf, ook eigenaar is van de vliegvelden bij Rotterdam, Eindhoven en Lelystad.

'Race naar de bodem'
De bond kondigt permanente acties aan, totdat de luchtvaartsector die 'race naar de bodem' staakt en de overheid maatregelen neemt om buitenlandse partijen die zich niet aan de arbeidsvoorwaarden houden, te weren.

"De strijd op Schiphol gaat door, want dit lijkt niet meer op ons Schiphol. Daarom eisen we van Schiphol, van de overheid en van de bedrijven een luchthaven waar kwaliteit, zekerheid en veiligheid centraal staan. En waar wij gewoon ons vak goed kunnen uitoefenen voor een eerlijk loon onder gezonde omstandigheden."

Uitbesteden Schiphol is volgens FNV kampioen uitbesteden. De luchthaven heeft zelf minder dan 2000 mensen in dienst, terwijl er bijna 70.000 mensen op de luchthaven werken. De luchthaven van Frankfurt, maar iets groter dan Schiphol, heeft volgens de bond 21.000 mensen in dienst, die onder meer verantwoordelijk zijn voor de afhandeling van passagiers en vracht en met beveiliging.

Veiligheid in gevaar
Op Schiphol is dat allemaal uitbesteed aan bedrijven die volgens FNV worden uitverkozen op hun laagste kosten. Zo is, ondanks de stijging van het aantal passagiers richting de 60 miljoen, het aantal beveiligers het afgelopen jaar ingekrompen tot onder de 1500. De uitgaven aan beveiliging daalden 13 miljoen euro.

Daardoor komt volgens de bond zelfs de veiligheid in gevaar. Hetzelfde geldt volgens de bond voor personeel bij de afhandelaars, waarvan KLM de grootste is. Het verloop is daar vanwege het zware werk en de karige beloning zo groot, dat de screening van personeel achterloopt. Schoonmakers horen tot de laagstbetaalde werknemers en vaak moeten ze meerdere banen combineren om rond te komen.

Ryanair
FNV heeft ook de luchtvaartmaatschappijen op de korrel. Lagekostenmaatschappijen als Easyjet en Ryanair knijpen hun personeel uit door hen via nulurencontracten of uitzendkrachten in dienst te nemen, of onder de ongunstige Ierse arbeidsregels te laten vallen.

Veel internationale maatschappijen laten hun Nederlandse personeel onder arbeidsregels vallen, die hen helemaal geen bescherming biedt. FNV vindt dat bij de toewijzing van landingsrechten in Nederland ook gekeken moet worden naar eerlijke handelspraktijken en dito arbeidsvoorwaarden.

Maar ook KLM wordt in de gaten gehouden, waarmee de bond recent een robbertje uitvocht over bezuinigingen op het grondpersoneel en inmiddels al weer overhoop ligt omdat de maatschappij het aantal stewardessen en stewards met 250 wil inkrimpen.

Luchthavenmedewerkers tijdens een eerdere actie op Schiphol. Beeld anp
Luchthavenmedewerkers tijdens een eerdere actie op Schiphol.Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden