FNV Cabine verwacht ruim 600 actievoerders tegen KLM

Tot vier uur hebben zich maandag volgens FNV Cabine ongeveer 300 actievoerders gemeld, die elk tien minuten het werk hebben neergelegd.

null Beeld ANP
Beeld ANP

De bond verwacht dat het over de hele dag 600-700 mensen worden, zowel eigen leden als die van vakbond VNC.

Volgens KLM is daardoor het aantal vertragingen vanmiddag wel wat
opgelopen, in tegenstelling tot vanochtend. Overleg tussen KLM en VNC,
de grootste van de twee cabinebonden, had vanmiddag nog niets opgeleverd.

Werkonderbrekingen
Hélène Hendriks (56) staat met haar armen over elkaar geslagen voor het bemanningscentrum op Schiphol. "We staken niet. We houden werkonderbrekingen van tien minuten per keer. Dat doen we om aan de KLM duidelijk te maken dat ze met ons in gesprek moeten gaan."

Vanaf volgende week gaat er op veertig procent van de intercontinentale vluchten van KLM een bemanningslid minder mee per vlucht. Buiten staan de vakbondsleden het personeel op te wachten. "We mogen van Schiphol niet naar binnen, dus staan we hier."

Ruud van Alphen (40), woordvoerder van de FNV Cabinepersoneel, staat ook buiten. "Van luchtvaartmaatschappijen moet alles tegenwoordig goedkoper en sneller. Dat wil de KLM ook, maar daar zit een tegenstrijdigheid in: aan de ene kant moet alles efficiënter, aan de andere kant zijn wij een servicemaatschappij. We hebben een standaard om hoog te houden."

Volgens Van Alphen is de KLM niet de enige schuldige. "Op het moment hebben we last van veel oneerlijke concurrentie uit bijvoorbeeld het Midden-Oosten. Die vliegen met extreem goedkope toestellen en houden daarmee de prijs laag. Bovendien betalen ze soms nog niet eens minimumloon en proberen ze arbeidsvoorwaarden aan hun laars te lappen. Behalve dat dat erg vervelend is voor de werknemers, concurreren die maatschappijen daarmee de markt kapot."

Het probleem moet hoofdzakelijk worden opgelost door de politiek, zegt Van Alphen. "De KLM zou met de vakbonden samen een duidelijk signaal moeten afgeven aan de politiek. Ze zeggen wel dat ze bereid zijn dat te doen, maar er gebeurt niets."

Vertraging
Op een bankje binnen zitten twee stewardessen die net een tien-minutenstop gehouden hebben. "We hebben de passagiers kort uitgelegd wat er zou gaan gebeuren. Vervolgens hebben we tien minuten ons werk neergelegd, vlak voordat het boarden kon beginnen. Uiteindelijk is het vliegtuig met ongeveer vier minuten vertraging vertrokken."

De vrouwen vinden het vooral schadelijk dat de vertrouwensband tussen KLM en personeel is geschonden, maar dat is niet het enige. "De werkdruk wordt voor ons veel hoger met een persoon minder in de cabine. Daarbij neemt de KLM geen nieuwe werknemers meer aan, dus alle last valt op het bestaand personeel."

Anette Groeneveld, voorzitter Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC), vindt dat de KLM met de maatregel een voorschot neemt op de uitkomsten van de CAO, terwijl de onderhandelingen daarvan nog moeten beginnen. "Nu zitten ze van tevoren al de productiviteit te verhogen, maar dat kan niet zomaar."

In een interview met Het Parool eerder vandaag zei operationeel topman van de KLM René de Groot dat de maatregel onvermijdelijk is. "We proberen al een jaar met de vakbonden afspraken te maken, maar die willen dat niet. We moeten door met besparingen om te kunnen blijven groeien en investeren."

Volgens Groeneveld is dat onzin. "We willen wel praten, maar pas als een ander probleem - een aanvulling van de pensioenpot - is opgelost. Het weghalen van een cabinelid is daarom volgens ons een pressiemiddel van de KLM, maar we laten ons niet kisten. Pas als er ook over die pensioenen gepraat kan worden, willen we weer met de KLM aan tafel."

Lees ook: FNV: Vertragingen na acties KLM op Schiphol

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden