PlusPS

Floris Wubben: 'Vergeleken met een keramist ben ik echt een noob'

Ontwerper Floris Wubben (34) ontwikkelt graag eigen technieken. Zijn keramiek werd opgepikt door modehuizen Chloé en Isabel Marant. 'Imperfectie is perfectie.'

Floris Wubben: 'Als er iets anders uitkomt dan ik verwacht, vind ik dat juist leuk.'Beeld Charlotte Odijk

Hij had juist besloten nooit meer een lamp te maken, vertelt Floris Wubben. "Lampen zijn irritant: je moet iets met het snoer en je moet nadenken over de lichtbron. Wil je led, of toch een halogeenlamp? En ik kom altijd wel een keer onder stroom te staan." Toch is Wubbens nieuwste project een lamp, in opdracht van Baars & Bloemhoff voor de Dutch Design Week.

Het gebeurt Wubben wel vaker, dat hij zelf verbaasd is over welk product hij uiteindelijk maakt of welk materiaal hij gebruikt. Ook keramiek, waarmee hij op dit moment het meest werkt, was nooit zijn favoriet.

"Ik wilde eigenlijk liever niets met keramiek te maken hebben, het is een lastig materiaal," zegt Wubben in zijn studio in West, die vol staat met keramieken vazen, sokkels, bekers en schalen.

Hoe hij dan toch verzeild raakte in het werken met keramiek en waarom hij nu toch weer een lamp ontwikkelt, heeft alles te maken met Wubbens manier van ontwerpen. In plaats van een product, ontwerpt hij een proces.

Keramiek spaghetti
In het geval van zijn keramieken werken ontstond het idee voor het proces bij kinderspeelgoed dat hij ergens had gezien: Play-doh, klei voor kinderen, in felle kleuren en met een typische, synthetische geur. Maar dat was niet wat Wubben in het speelgoed aansprak.

Bij de klei worden allerlei kleine gereedschappen geleverd om kleitaarten en -poppetjes te maken, waaronder een soort knoflookpers. "Als je de klei daardoorheen drukt, komt het er als spaghetti uit, dat vond ik interessant."

Wubbens keramiekBeeld Charlotte Odijk

Het was het beginpunt van het project Pressed, waarin Wubben met een vergelijkbare techniek vazen van keramiek perst. In de apparaten die hij ervoor ontwikkelde, sommige groter dan hijzelf, wordt het aardewerk door een ijzeren profiel gedrukt, waardoor een bepaalde vorm ­ontstaat.

Door het gebruik van verschillende profielen ontstaan verschillende vazen. "Keramiek bleek het beste te passen bij het proces dat ik had ontwikkeld."

Erosie
Het werken vanuit een proces geeft Wubben veel mogelijkheden. "Als je een product ontwikkelt, is het op een ­gegeven moment klaar. Maar een proces kun je eindeloos uitmelken en doorontwikkelen."

Zo ontwikkelde Wubben onlangs een techniek om op ­keramische producten een geërodeerd effect te creëren. Voor het bakken van het glazuur verhit hij met een gasbrander de gekleurde laag. Het water dat in het glazuur zit gaat koken en als de druk te hoog wordt, klapt de glazuurlaag van het porselein. Door het brandproces ontstaat een rafelige rand tussen de gekleurde, glimmende oppervlakte en de witte keramiek.

Hij maakte met deze techniek al schalen, borden en ­bekers die aftrek vinden in winkels van New York tot ­Tokio. Maar het proces is nog lang niet uitontwikkeld: "Ik heb nu het idee om met die techniek een spiegel te maken. Dan giet ik een plaat en daarop maak ik een glazuurlaag met spiegelglazuur, de rand van de spiegel brand ik eraf."

Hoewel hij veel met keramiek werkt, wil Wubben zich geen keramist noemen. "Vergeleken met een keramist ben ik echt een noob." Keramisten staan volgens Wubben bekend om hun precisie. Ze weten alles van temperaturen, baktijden en hoe druppels te voorkomen in glazuurlagen. Wubben heeft het niet zo op officiële methoden.

"Bij de manier waarop ik werk zou een keramist alleen maar problemen zien, maar mijn gebrek aan kennis geeft me juist vrijheid: ik kan alles uitproberen. En als er iets anders uitkomt dan ik verwacht, vind ik dat juist leuk. Imperfectie is perfectie, en dat is ook precies waarom mijn klanten mijn werk waarderen."

Modewereld
Onder zijn klanten rekent Wubben onder anderen twee prominenten uit de modewereld: modeontwerper Isabel Marant en modehuis Chloé. Marant kwam zijn vazen op het spoor via een winkel in New York, en Chloé benaderde Wubben via een andere klant. Ze zagen er wel wat in voor de presentatie van hun schoenen, tassen en accessoires.

Wat ze precies met zijn werk doen, weet Wubben niet, maar hij is er blij mee. "Een grote ­opdrachtgever geeft vrijheid, ik kan nu investeren in mijn studio en ik merk ook dat ik meer durf uit te proberen. Het is minder erg als iets niet lukt." Met de apparaten die hij ontwikkelde voor het persen van keramieken vazen, maakt hij nu ook sokkels en kleine tafels voor de modemerken.

Met zo'n internationale klantenkring helpt het als je studio in Amsterdam staat, zegt Wubben. "Dan komen ze toch sneller langs om je werk te bekijken. Plakken ze er meteen een paar dagen aan vast om de stad te zien. Dat doen ze toch minder snel als je in Eindhoven zit."

Tot een jaar geleden was Wubbens werkruimte nog in Eindhoven, maar de allure van Amsterdam was niet de enige reden dat hij Eindhoven verliet. "Verandering is vooruitgang, zeg ik altijd. Ik wilde bovendien zelfstandiger worden, in Eindhoven zat ik op een industrieterrein met 125 ontwerpers. Er was altijd wel iemand die even iets voor je kon lassen of kon regelen, hier doe ik alles zelf en dat geeft voldoening."

Wubbens keramiekBeeld Charlotte Odijk

Met de twee grote merken als klanten, verkooppunten over de hele wereld en een opdracht van Baars & Bloemhoff voor de Dutch Design Week gaat het de ontwerper voor de wind.

Zijn geheim? Volgens Wubben draait het ­allemaal om hard werken.
"Ik leef hiervoor. Ik ben altijd bezig. Ik geloof dat als je hard werkt, je overal succesvol in kunt worden."

Hij is ­altijd aan het schetsen en nieuwe ideeën aan het bedenken. Zelfs deze zomer tijdens zijn vakantie in Spanje, was hij constant in de weer met potlood en papier. "Als mijn vriendin een boek leest, zit ik te schetsen. Mijn vakanties zijn misschien wel mijn productiefste periodes."

Dutch Design Week Eindhoven, 21-29/10. Werk van Wubben is te koop bij The Frozen Fountain, Prinsengracht 645.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden