Flipje komt weer terug

BREDA/TIEL - Flipje komt terug als beeldmerk van de Herojam. Eind vorig jaar nam de jamfabrikant uit Breda afscheid van het vrolijke fruitbaasje uit Tiel, maar onderzoek heeft uitgewezen dat de marktwaarde van Flipje niet te overtreffen is, aldus Hero.Hero stopte vorig jaar met de productie van De Betuwejam. Daarmee verdween het betoverde frambozenmannetje Flipje van de jampotten. Dat zorgde voor zoveel reacties, dat het concern vrijwel meteen besloot dat Flipje terug moest komen op de jam. De jamfabrikant wil het fruitbaasje nu laten uitdragen dat jam een gezond product is.

Flipje is in 1935 verzonnen en getekend door E. ten Harmsen van der Beek, een werknemer van De Betuwe. Zijn vrouw zorgde voor de teksten op rijm. In die tijd hadden veel levensmiddelenfabrikanten een eigen reclamefiguurtje.

Na de Tweede Wereldoorlog steeg de populariteit van Flipje tot grote hoogte. Tot 1954 verschenen 48 getekende verhalen over het fruitbaasje en zijn vriendjes Bert Big en Jasper Aap.

Hoewel daarna geen nieuwe boekjes meer verschenen, bleef Flipje door de jaren heen bekend en populair. Het frambozenmannetje heeft zijn eigen museum en standbeeld in Tiel. Recent zijn ook enkele nieuwe avonturen van het fruitbaasje verzonnen.

Hero begint in april met een spaaractie op jampotten voor een nieuw voorleesboek met Flipje in de hoofdrol, aldus een woordvoerster dinsdag. Het bedrijf onderzoekt nog wat het fruitbaasje daarna voor de producten uit Breda kan betekenen. ''Zodra mensen Flipje zien moeten ze er aan gaan denken dat het belangrijk is om voldoende fruit te eten'', zo vat de woordvoerster de plannen samen. (ANP)

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden