Flinke chaos op dag 1 van de opknapbeurt rond CS

Gedesoriënteerde automobilisten hoopten zich maandagochtend op achter CS, en tot overmaat van ramp zakte ook nog een zware kraanwagen door het wegdek van een brug.

Een grote kraanwagen zakte door het wegdek Beeld .

De grote verbouwing van het station ging maandag niet geruisloos van start. Projectmedewerkers van de gemeente hielden al rekening met overlast en die kregen ze.

Door de afsluiting van de Droogbak, de westelijke onderdoorgang van het spoor en voor veel automobilisten een belangrijke toegang tot de Prins Hendrik­kade en de rest van de binnenstad, stond het in de ochtendspits muurvast op de De Ruijterkade achter het station.

Het chaotische beeld werd compleet toen daar een grote kraanwagen met de achterwielen door de brug zakte, schuin tegenover het Ibis Hotel. De wielen zakten ongeveer dertig centimeter naar beneden en de kraanwagen kon niet verder.

Ingrijpend bouwproject
De chauffeur bleef ongedeerd. De brug was daarna nog wel bruikbaar voor fietsers, die om de plek heen werden geleid.

Scheepvaart, hoofdzakelijk rondvaartboten, werd in beide richtingen geweerd. Het is nog onduidelijk of de kraanwagen over de brug moest in verband met de grootschalige werkzaamheden rond het station.

De brug is inmiddels weer open voor verkeer.

De moeilijke ochtend is het begin van een gigantisch project dat Amsterdam bijna 90 miljoen euro zal kosten.

Het zal vijf jaar duren en wordt een van de ingrijpendste bouwprojecten in de binnenstad.

Het is onderdeel van De Entree, dat behalve de vernieuwing van het Sta­tionsplein ook de aanleg van een ondergrondse fietsenstalling met ruimte voor 7000 fietsen behelst.

Autovrij
Ook worden nieuwe tramhaltes en -sporen aangelegd en komt er een Open Havenfront voor CS. De Prins Hendrikkade krijgt een nieuwe inrichting en wordt autovrij tussen Damrak en Martelaarsgracht.

Autoverkeer van oost naar west op de Prins Hendrikkade - en omgekeerd - blijft de hele periode mogelijk, maar uiteindelijk komt er voor CS een 'knip', waardoor auto's alleen nog achter het station langs kunnen.

De werkzaamheden beginnen bij de Droogbak omdat hoog verkeer hier nu nog niet onder de spoorbrug door past: de rijweg wordt 70 centimeter afgegraven, zodat touringcars en vrachtverkeer er wel kunnen passeren.

Nu al is de verwachting dat met name de volgende fase, het graven van het Open Havenfront en de aanleg van de grote fietsenkelder daarin, er wat betreft overlast het meest zal inhakken.

Lees ook: Zo gaat het gebied voor Amsterdam CS eruit zien

90

Project De Entree, het plan om de stadszijde van het Centraal Station en directe omgeving op te knappen, kost bijna 90 miljoen euro.

Amsterdam Centraal Station Beeld anp
Beeld JV
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden