Flikt Apple met het horloge zijn kunstje weer?

Vanavond presenteert Apple in San Francisco de Apple Watch. Heeft Apple met het slimme horloge weer een product dat iedereen wil hebben?

De Apple Watch zal verkrijgbaar zijn met bandjes in zes verschillende uitvoeringen. Beeld Apple

Baas Tim Cook schijnt al maanden met prototypes te douchen; hij vindt de Apple Watch natuurlijk geweldig. Kenners zijn een stuk voorzichtiger: zij betwijfelen of het slimme horloge het gigasucces van de iPod, iPhone of iPad zelfs maar kan benaderen.

De scepsis hangt in de lucht sinds de aankondiging van het horloge, afgelopen najaar. Onduidelijk is wat het horloge allemaal kan, hoe lang de accu meegaat en welke apps er komen. Bekend is dat de Apple Watch uiteraard de tijd aangeeft en meldingen en berichten van een iPhone kan doorgeven. Het horloge mikt verder op de fitnessmarkt. Er zit een hartslagmonitor in, het toestel legt vast hoe lang je rechtop staat en hoeveel calorieën je verbrandt. Met het in de VS al succesvolle betalingssysteem Apple Pay rekent de drager gemakkelijk af in aangesloten winkels.

Gouden behuizing
Er komen drie modellen: regulier, een sportversie en de 'Edition' met 18 karaats gouden behuizing. In een kleine en grote variant: 38 en 42 millimeter. Het goedkoopste type zal 349 dollar kosten. Met zes kleuren bandjes is de smartwatch geheel naar persoonlijke smaak samen te stellen.

Vanavond moeten meer details duidelijk worden in San Francisco. Cook zal onthullen wanneer het horloge te koop is, zowel in de VS als daarbuiten, en hoeveel de modellen kosten, ook in euro's. De afgelopen jaren zette Apple de dollarprijzen steevast één op één om in euro's.

Volgens die logica zou de goedkoopste Apple Watch 349 euro kosten, maar de Amerikaanse prijzen zijn zonder btw en de euro staat momenteel laag ten opzichte van de dollar.

Experts zijn benieuwd naar de accuduur. Die zou zeker een dag mee moeten gaan zonder tussentijds stroominfuus, zoals een intensief gebruikte iPhone wel vaak overkomt.

Twintig miljoen
Schattingen over de markt lopen sterk uiteen: vanaf een voorzichtige vijf miljoen tot wel vijftien tot ruim twintig miljoen stuks binnen een jaar. Ter vergelijking: afgelopen jaar gingen wereldwijd slechts 6,8 miljoen slimme horloges over de toonbank, onder meer van Samsung en Pebble.

Als Apple inderdaad die markt weet te verdubbelen, groeit de beurswaarde van het bedrijf ruim voorbij de huidige 750 miljard dollar en komt de magische grens van 1 biljoen dollar in zicht. Een nieuwe winstpakker is volgens experts wel nodig: momenteel is Apple té afhankelijk van de iPhone voor zijn goede resultaten.

Ondanks de twijfels durft geen kenner te voorspellen dat de Apple Watch gaat floppen. Bewezen resultaten en toegewijde marketing zullen genoeg mensen nieuwsgierig maken naar dit horloge.

Mogelijk heeft Cook nog wat extra's achter de hand voor de fans: een nieuwe ultradunne MacBook Air met retinascherm of een extra grote iPad. Ook naar het verschijningsmoment van die producten kijken toegewijde Appleklanten verlangend uit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden