Flamencodiva geeft optreden op Spanish Film Festival

Lucija Stojevic portretteert in La Chana het turbulente leven van de Spaanse flamencodiva Antonia Santiago Amador. De documentaire is te zien op het Amsterdam Spanish Film Festival. Met live optreden.

'La Chana' was aanvankelijk not amused met hoe ze wordt neergezet in de documentaireBeeld -

Maar Stojevic gaf niet op. Ze had beet toen de Britse krant The Guardian inging op haar voorstel om kleine filmreportages te maken. "Ze duurden maximaal vijftien minuten en konden over van alles gaan, van de opkomst van extreemrechts in Oostenrijk tot het sterrenrestaurant El Celler de Can Roca. Lachend: "Dat laatste was leuk, want ik heb er gratis fantastisch gegeten." Toch bevredigden ook die reportages haar niet. "Ik wilde dieper kunnen gaan, niet aan de oppervlakte blijven."

Rauw en emotioneel
Plotseling diende zich een onderwerp aan. "In mijn vrije tijd volgde ik flamencolessen. Mijn lerares zei dat ik haar maestro Antonia Santiago Amador, beter bekend als flamencodiva La Chana, moest ontmoeten. Ze liet me een fragment zien uit de Hollywoodfilm The Bobo met Peter Sellers uit 1967, waarin de toen negentienjarige La Chana de flamenco danst."

"Ik was meteen volledig in de ban van haar. Ik voelde dat de flamenco bij haar van binnenuit komt. Rauw, eerlijk en emotioneel. Dat kun je niet oefenen, dat heb je of niet. Toen ik me in haar levensverhaal verdiepte, trof ik er zoveel kanten in aan dat ik een film over haar wilde maken."

Wat haar aanspreekt in het leven van de in 1946 in Barcelona geboren La Chana? "Ze is een Romavrouw, die met haar dansen de indruk maakt een enorm sterke vrouw te zijn, maar die zich in haar huwelijk achttien jaar liet onderdrukken. Die paradox wilde ik ontrafelen en ik denk dat ik erin geslaagd ben."

Empowerment
"La Chana's probleem was dat in die tijd in haar cultuur conflicten met messen werden beslecht. Ze was bang dat haar broers haar man zouden vermoorden als ze zou zeggen dat hij haar bedreigde en sloeg."

Stojevic noemt nog een reden waarom ze de film wilde maken. "La Chana dreigde in de vergetelheid te raken, dat wilde ik voorkomen. Ze is een kunstenaar, die herontdekt moest worden. Een genie, dat haar hele leven voor haar kunst vocht. Ik vind haar een voorbeeld van empowerment van vrouwen, omdat haar leven laat zien dat je tragedies kunt overwinnen. La Chana heeft nooit opgegeven."

Financieringsperikelen
La Chana is een flamencogenie, maar ook een lastige diva, merkte Stojevic bij het maken van de film, waarvan de productie door financieringsperikelen 4,5 jaar duurde ('het was crisis en niemand geloofde erin').

La Chana was op zijn zachtst gezegd not amused toen ze na acht maanden monteren het resultaat zag. "De meeste moeite had ze met hoe wij haar in het heden tonen. Ze vond dat ze te kijk stond als een oude zwakke vrouw, wat ik niet vind. Ook wilde ze niet dat de film haar gespannen relatie met haar dochter laat zien."

Haar kritiek smolt als sneeuw voor de zon toen de film afgelopen jaar de publieksprijs won op het Idfa. Stojevic, lachend: "Ze is nu dolgelukkig met de film."

Het Amsterdam Spanish Film Festival, 30/5-4/6. Flamencodiva Antonia ­Santiago Amador geeft 31/5 na de ­vertoning van La Chana in Tuschinski een liveperformance.

Lucija Stojevic. Filmmaker uit ­Kroatië won op het vorige Idfa de publieksprijs met La ChanaBeeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden