Fitnessrage doet fietshandel goed

AMSTERDAM - De verkoop van nieuwe fietsen is vorig jaar zes procent gestegen tot 1,4 miljoen stuks. Een goede economie en de gezondheidshype gaven de fietsenhandel een impuls.Naast de 1,4 miljoen nieuwe fietsen kochten Nederlanders ook nog eens 600.000 tweedehands exemplaren, blijkt uit onderzoek van Bovag en RAI Vereniging.

In het onderzoek is de handel in gestolen fietsen niet meegenomen. Jaarlijks verdwijnen 750.000 fietsen in Nederland.

De fietsverkopen leven weer op na een paar magere jaren. In 2002 kochten consumenten 1,324 miljoen fietsen. Dat aantal daalde tot 1,239 miljoen in 2005. Sindsdien gaat het beter.

Vooral de verkoop van de duurdere fietsen is toegenomen. Het gemiddelde aankoopbedrag in de fietsenwinkel steeg van 678 euro in 2006 naar 709 euro vorig jaar. ''Mensen beknibbelen duidelijk niet op hun fiets,'' aldus Stef Stock, secretaris Fietsen bij RAI vereniging. ''Ze zoeken kwalitatief goede fietsen en zijn bereid daarvoor betalen.''

Fietsenhandelaar Edward Tromm onderschrijft de opleving. Hij heeft in zijn winkel op het Europaplein vorig jaar honderd fietsen meer verkocht dan in 2006. Ook bij hem zijn de duurdere fietsen populair. ''Ik heb heel veel tour- en racefietsen verkocht.''

Volgens Tromm is de groei van de verkoop allereerst te danken aan de voorspoedige economische groei. Maar ook de gezondheidshype speelt een rol, zegt hij. Amsterdammers die tourfietsen kopen: dat duidt toch op plannen om buiten de stad een flink eind te gaan fietsen.

Uit het onderzoek blijkt dat de verkoop van elektrische fietsen vorig jaar is verdubbeld tot 90.000. Dit zijn fietsen met trapondersteuning. Volgens Tromm is deze verkoopstijging niet merkbaar in Amsterdam. ''Wij hebben er maar een paar verkocht. Mensen denken dat ze op driehoog moeilijk de accu van hun fiets kunnen opladen. Dat is niet zo, want ze kunnen de accu er zo uit halen en meenemen. Maar door dat misverstand breken de elektrische fietsen niet door in de grote steden.''

Ook de verkoop van de fietsen met een lage instap en die van de bakfietsen lopen goed. De stijgende verkopen betekenen goed nieuws voor de vakhandel. Het slechte nieuws is dat ze terrein verliezen aan branchevreemde verkopers, zoals warenhuizen. Het marktaandeel van de vakhandel is afgenomen van 78 procent in 2004 tot 74 procent vorig jaar.

Tromm erkent de grotere rol van de warenhuizen, maar hij ligt daar niet wakker van. Op het gebied van service en kwaliteit kunnen warenhuizen nooit opboksen tegen de specialist, zegt hij.

Het echte probleem dat de vakhandel teistert is in zijn ogen de vergrijzing. ''Jongeren zijn niet meer geïnteresseerd in ons vak. Ik heb het geluk dat mijn zoon in onze zaak is gestapt, maar bij veel winkels is de opvolging een groot probleem.''

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden