Fitgirls/-boys opgelet: zo hou je ADE wel vol

Met al dat dansen, drinken en nachtbraken tijdens ADE kan jouw lijf wel een vitamineboost gebruiken. Dus hup, sleep jezelf uit bed, volg deze stappen en je kunt er zo weer een avond tegenaan.

People's Place GymBeeld Tammy van Nerum

Frisse start
Begin met een bad op de Haarlemmerstraat 72. Nu horen we je denken: ik douche liever thuis. Uiteraard. Maar dit is een plántenbad. Voor een euro 'baad' je vijf minuten in een kamer vol planten. Het is een wellnesstrend uit Japan, waar ze het 'Shinrin-yoku' (baden in het bos) noemen. Goed voor je weerstand, immuunsysteem én energielevel, naar het schijnt.

Na het 'bad' krijg je een plantje mee naar huis.Beeld Rink Hof

Voorzichtig hapje
Leef je weer een beetje? Dan is het tijd om je maag te vullen. Een salade zullen we je (nog) niet aandoen, maar bij Healthybelly in de Jordaan bieden ze een mooie middenweg tussen katerhap en konijnenvoer: hamburgers en pannenkoeken, in een gezond jasje. Denk aan een vegaburger van bloemkool en paddenstoelen of bananenpannenkoeken met bosvruchten.

Doorpakken
Blijft dat binnen? Mooi. Dan ben je klaar voor het stevige werk: een sappie. Van zoet en fruitig tot bitter en groen: je struikelt tegenwoordig over het aanbod 'koudgeperste' sappen. Superhip, maar ook superduur én - als we voedingsdeskundige Jaap Seidell mogen geloven - superonzinnig, want net zo gezond als gewoon geperst sap. Gewoon een sapje op de Cuyp halen dus.

Een sapje tijdens ADE keeps the doctor away.Beeld Tammy van Nerum

Vitamine-infuus
Als we dan toch bezig zijn, waarschuwen we je ook maar meteen voor de volgende wellnessfabel: het vitamine-infuus. Wij probeerden hem uit, maar kwamen er ook al snel achter dat een blikje energiedrank en een vitaminepil hetzelfde doen.

Gezonde lunch
Maar wat dan wel? Gewoon gezond en gevarieerd eten blijft het devies. En laat plekken als de Health Food Wall op de Kinkerstraat en Maass Meal Station op de Jan Pieter Heijestraat je het op dit soort dagen toch wat makkelijker maken. Heb je straks nog nét tijd voor een discodutje.

Vettige bende
Ben je meer van het klassieke katerontbijt? Ook daar hebben we wel wat suggesties voor. Maar dan moet je niet bang zijn dat er na afloop een half litertje mayo door je aderen stroomt.
Trouwens, waarom niet gewoon veilig inzetten op een knaller van een burger? Deze zijn volgens Amsterdammers de beste.

De burger van The Old Man's Cafe krijgt die kater wel klein.Beeld Charlotte Odijk

Doe iets
Kun je weer een beetje bewegen? Pas op nu, niet meteen overdrijven. Start met een kleine yogasessie. Lekker hot flow bijvoorbeeld, dat is het stoute zusje van bikram yoya. Of stort jezelf op een strobaal en laat je masseren door geitjes terwijl je een 'downward facing dog' doet. Wel rustig blijven: je wil niet eindigen in de 'barfing ADE-walrus'.

Lekker pompen
Als je vanavond weer strak op een feestje wil staan moet je even de spieren een klappie geven. Dat doen de dj's dit jaar ook tijdens ADE. Ga bijvoorbeeld naar de People's Place Gym: dat zit precies tussen sportschool en gym in.
Nog beter: gewoon een beetje rennen door een virtuele wereld en zombies neerknallen.

En dóóórrr...
Je hebt gedoucht, gegeten, gedronken, gesport... gefeliciteerd. Je bent nu toe aan een klein discodutje, voor je jezelf wederom in het bonkende ADE-geweld stort.
Morgen weer een kater? Begin dit stappenplan dan vooral opnieuw!

Na een hele nacht met de handjes in de lucht moet je even bijkomen.Beeld anp

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de Stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden