Update

Financiën weet nog niet of het met de Fyra stopt

Volgens het ministerie van Financiën is nog geen besluit genomen over het wel of niet stoppen met de Fyra. Het departement is de enige aandeelhouder van de NS.

Beeld anp

Minister Jeroen Dijsselbloem wil eerst 'de opties, risico's en financiële gevolgen' van het stoppen met de Fyra weten, aldus een woordvoerster van het ministerie. Over deze zaken zijn nog geen definitieve gegevens bekend. Ook volgt nog overleg met het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de NS. Financiën wil als aandeelhouder van de NS nauwer betrokken zijn bij grote beslissingen.

Nieuwe president-directeur
Dijsselbloem benoemde vandaag Timo Huges (48) als nieuwe president-directeur bij de NS. Huges vervangt Bert Meerstadt (51), die in het nauw is gebracht door de problemen met de Fyra.

Meerstadt, die al bijna twaalf jaar in de leiding van de NS zit, heeft aangegeven 'toe te zijn aan een nieuwe stap', meldt het spoorbedrijf. Hij blijft nog aan tot 1 oktober.

Timo Huges is op dit moment directievoorzitter van Koninklijke Bloemenveiling FloraHolland en van 2006 tot 2008 was hij algemeen directeur van Coöperatie Bloemenveiling Aalsmeer. De raad van commissarissen denkt in hem 'een uitstekende en ervaren opvolger' te hebben gevonden. 'We zien ernaar uit om NS onder zijn leiding voor reizigers nog verder te verbeteren.'

'Onafwendbaar'
Het vertrek van Meerstadt is 'onafwendbaar'. Dat zegt Roel Berghuis van FNV-Spoor in een eerste reactie. 'In de brief die we hebben gekregen wordt geen relatie met de problemen met de Fyra gelegd, maar we weten allemaal dat het Fyra-dossier te veel aan hem is blijven kleven.'

'Meerstadt was een van de beste directeuren van de NS en verbonden met de klant', vindt Berghuis. 'Hij had echter geen gelukkige hand met het bestellen van de Fyra. Er zijn toch fouten gemaakt. Er is met de Fyra zeer bewust niet op kwaliteit gezocht.'

NS-topman Bert Meerstadt komt aan bij het ministerie van Infrastructuur voor een gesprek met staatssecretaris Wilma Mansveld over de Fyra. Beeld anp
Een Fyra-treinstel vorig jaar december op Amsterdam Centraal. Beeld ANP

Fyra
De Telegraaf en de NOS melden vandaag dat ook de NS niet langer gebruik zal maken van de omstreden Italiaanse Fyra-treinstellen. Vorige week liet de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS, partner van de NS in het Fyra-project, al weten af te zien van de treinen van Italiaanse makelij.

De treinen vertoonden na het begin van de dienstregeling, eind 2012, tal van mankementen. Uit nadere inspectie kwam een waslijst aan gebreken voort. Zo zou geen van de tot nu toe geleverde treinstellen op een identieke wijze zijn gemonteerd. De Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda wijst de kritiek van de hand.

Het ministerie van Financiën zou al enige tijd op de hoogte zijn van het besluit van de NS om de Fyra op te geven, maar als enig aandeelhouder van het spoorwegbedrijf hebben aangedrongen op geheimhouding. Het ministerie zou een eerst een alternatief willen voor vervanging van de trein.

De Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda wil voorlopig niet reageren. 'We zullen pas reageren als we hierover een officieel bericht hebben ontvangen van de NS', aldus een woordvoerder.

Mansveld
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) is op haar departement in gesprek gegaan met de directie van de NS over de Fyra. Ze wilde bij aankomst niet op de uitkomst vooruitlopen. 'Ik heb geen standpunt op voorhand. Ik wil eerst horen wat de NS te zeggen heeft, daarna zal ik er een mening over vormen', zei ze. Of er een knoop kan worden doorgehakt, 'hangt af van wat de NS te melden heeft', aldus Mansveld.

'De Fyra is een langlopend dossier en we zijn in de besluitvormingsfase aangekomen. Dat wacht ik nu af', zei ze.

Meerstadt
Ook NS-topman Bert Meerstadt zei voorafgaand aan het overleg maar weinig. Volgens hem is het nog 'te vroeg om te zeggen' dat de stekker uit de Fyra wordt getrokken. 'Ik ga eerst spreken met de staatssecretaris.'

Meerstadt, die in oktober de NS zal verlaten als president-directeur, zei verder nog dat zijn 'toewijding was, is en blijft aan de reiziger'. Het gesprek zal dan ook gaan over oplossingen voor de treinreiziger, stelde hij.

De Tweede Kamer praat op 20 juni over de Fyra. Voor die tijd moet Mansveld een besluit nemen over het project. Dat doet ze onder meer op basis van een technische analyse van de NS, die deze maand wordt verwacht.

Timo Huges. Beeld anp
Beeld epa
Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden