Plus Filmrecensie

Filosoferen over de toekomst van de mensheid

In High Life dwingt een vrouwelijke arts in een ruimteschip de passagiers, op aarde ter dood veroordeeld, tot seks. Regisseur Claire Denis benadrukt graag zowel schoonheid als geweld.

Dr. Dibs (Juliette Binoche) met astronaut Monte (Robert Pattinson), een van haar slachtoffers. Beeld Wild Bunch Distribution

De ruimtefilm is over het algemeen een behoorlijk cerebraal genre. Die neiging tot het intellectuele en klinische is ongetwijfeld te herleiden naar Stanley Kubricks 2001: ­A Space Odyssey (1968). Als er in films die zich afspelen in de leegte van het heelal al ruimte is voor de menselijke oerdriften, dan is het voor agressie.

Claire Denis gooit het over een andere boeg in High Life. Hoewel ook hier genoeg bloed vloeit, draait de eerste Engelstalige film van de legendarische Franse regisseur uiteindelijk om onze nog fundamentelere drijvende kracht: reproductie. De film opent met de eenzame astronaut Monte (Robert Pattinson). Maar helemaal alleen is hij niet, in zijn ruimteschip dat ver buiten ons zonnestelsel rond een zwart gat zweeft: er is ook een baby.

Langzaam maar zeker geeft de film prijs hoe Monte hier verzeild is geraakt, en hoe dit meisje er geboren werd. Monte begon zijn reis niet alleen - het schip werd bevolkt door een flinke handvol jongeren: criminelen die de kans kregen hun leven aan de wetenschap te geven in plaats van levenslang in de gevangenis te belanden.

Masturbatiehok
Ze worden in toom gehouden door dr. Dibs (Juliette Binoche), een prachtige toevoeging aan de lange geschiedenis van de geschifte wetenschapper in de cinema. 'De sjamaan van het sperma', noemt een van de onvrijwillige ruimtevaarders haar op een gegeven moment.

Denis laat zeker zo nu en dan bloed vloeien - Monte eindigt niet voor niets uiteindelijk alleen op dat schip. Maar ze geeft ook ruim baan aan andere lichaamssappen. Dr. Dibs verzamelt het sperma van de mannelijke gevangenen voor haar experimenten gericht op bevruchting, en het schip is voorzien van een masturbatiehok waar soms ook zo het een en ander voorbijvliegt, vooral in een zeer memorabele scène met Binoche.

Denis plaatst zich absoluut in die cerebrale traditie van de ruimtefilm. High Life is een filosofische film, soms traag maar ook boordevol uiteenlopende ideeën over de mensheid en haar toekomst. Maar het is geen toeval dat de film opent met shots van het groene tuintje aan boord van het schip: High Life is een ongewoon aardse ruimtefilm.

High Life

Regie Claire Denis
Met Robert Pattinson, Juliette Binoche
Te zien in Eye, Filmhallen, Kriterion, Rialto, City

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden