Plus

Filmhuis FC Hyena moet Amsterdam-Noord oppeppen

Naast Hotel de Goudfazant in Noord is onlangs een kleine bioscoop geopend: ­FC Hyena. Leuk voor de filmliefhebbers, maar óók bedoeld om het gebied aantrekkelijk te maken voor toekomstige bewoners.

De grote zaal met brede banken in plaats van de gebruikelijke individuele stoelen is al open Beeld Amaury Miller

Elke naam heeft een ontstaansgeschiedenis, zo ook FC Hyena. Het begon met een aantal letterstempels die mede-initiator Niels Wouters (1973) op een rommelmarkt vond. Het lettertype beviel hem, dus besloot hij de bioscoopnaam van die letters te maken.

Alleen, het alfabet was niet compleet. Financyen was een optie. Fhinac ook. Maar het werd dus Hyena. En op advies van een vriend werd het FC Hyena: Film Club Hyena. Het blijkt ook een Thaise voetbalclub te zijn, maar dat is toeval.

Arthouse en commercie
"De naam betekent helemaal niets," aldus Wouters, die zijn restaurant eerder de opmerkelijke naam Hotel de Goudfazant gaf, naar een zin uit het liedje De burgerij van Jacques Brel.

"Toepasselijke namen als 'Film aan het IJ' of 'Projectie' vind ik flauw. Dan liever FC Hyena. Misschien heten we volgend jaar wel Pathé, maar dan zonder 'h'. Mensen doen vaak ingewikkeld over een naam, laat ze liever ingewikkeld doen over het acteerwerk in de films die we gaan vertonen."

Films ja, daar gaat het om bij FC Hyena. "We willen arthouse en commerciële films aanbieden," zegt Joris Brieffies, die de programmering verzorgt. Hij studeerde film- en televisiewetenschappen en werkte eerder bij Ziggo.

Brieffies en zijn vriendin liepen al jaren rond met het idee voor een eigen bioscoop. Via via kwamen ze in contact met Wouters en andere medewerkers van de Goudfazant, die wisten dat er bij de buren een geschikte ruimte vrijkwam.

Kleinschalig
FC Hyena ligt niet zo ver van Eye, de grote, gesubsidieerde bioscoop in Noord. Verder bestaan er plannen om op het Buikslotermeerplein een Euroscoop te bouwen met twaalf zalen. Logisch dus dat FC Hyena inzet op kleinschaligheid en eten en drinken in een geheel eigen ambiance, toevallig de core business van Wouters en de zijnen. Er zijn een zelfgebouwde houtoven, een kleine kaart en natuurwijnen.

FC Hyena ligt niet zo ver van Eye, de grote, gesubsidieerde bioscoop in Noord Beeld Laura Van Der Bijl

Er is nu nog een verbouwing gaande in de kleine zaal, die over twee weken af moet zijn. De grote zaal - met brede banken in plaats van de gebruikelijke individuele stoelen - is al open.

René Redzepi
Net als ook bij Hotel de Goudfazant hebben de initiatiefnemers de ruimte volledig zelf ingericht. Niet alleen de letters van het logo kwamen van de straat, maar ook tal van andere elementen, zoals het acht meter lange blad van de bar. "Van een plataan hier uit Noord," zegt Wouters. "Die moest om. Een zagerij heeft er twee zo groot mogelijke stukken uit gezaagd. Nu is het een bar. Of eigenlijk zijn het twee barren."

FC Hyena krijgt twee zalen, voor honderd en vijftig man. Over twee weken is er de première van Ants on a shrimp, de culinaire documentaire van de Nederlandse regisseur Maurice Dekkers, over de fameuze kok René Redzepi van het Deense toprestaurant Noma, die een nieuw restaurant opent in Tokio. Redzepi zal zelf bij de première aanwezig zijn. In FC Hyena.

FC Hyena: 'Mensen doen vaak ingewikkeld over een naam, laat ze liever ingewikkeld doen over het acteerwerk in de films die we gaan vertonen' Beeld Amaury Miller

Gentrification aan de noordzijde van het IJ

De ruimte waarin FC Hyena is gevestigd is eigendom van vastgoedontwikkelingsbedrijf Amvest.

FC Hyena heeft een huurcontract voor vijf jaar. Na die periode is Amvest van plan woningen te bouwen aan de noordzijde van het IJ.

Door de aantrekkingskracht van het voormalig industriegebied met sympathieke ondernemingen als FC Hyena, restaurants Hotel de Goudfazant en Hangar en Monk Bouldergym (een klimhal) te vergroten, hoopt Amvest de woningprijs te verhogen. De opwaardering van een buurt wordt ook wel gentrification genoemd.

Eenzelfde ontwikkeling was te zien bij het pop-uprestaurant ­Citroën in de oude Citroëngarage nabij het Olympisch Stadion. Ook daar bestierden Wouters en de zijnen gedurende een afgebakende periode de horeca en zocht eigenaar Bouwinvest naar meerwaarde.

De financiering van FC Hyena komt deels van Ronald Hans, alias Nalden. Hij begon als blogger en ontwikkelde later de dataoverdrachtdienst Wetransfer.

Een deel van het bedrijf verkocht hij in 2015, wat hem miljonair maakte. "Het doel is om te leren van FC Hyena en tegelijkertijd break-even te draaien," aldus Nalden. "Niels Wouters is een pionier. Ik bestudeer hoe hij sfeer brengt bij FC Hyena."

Ook experimenteert Nalden met digitale dienstverlening in de nieuwe bioscoop. "Ik wil bijvoorbeeld onderzoeken of we een dienst kunnen maken om via Whatsapp te reserveren. Misschien kunnen we het concept van FC Hyena wel franchisen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden