Plus

Filmfestival Cannes kan niet zonder schandalen

Sterren als Isabelle Huppert, Kristen Stewart en Clint Eastwood lopen vanaf woensdagavond weer over de rode loper in Cannes. Het Parool is aanwezig bij de 70ste editie van het beroemde Zuid-Franse filmfestival.

De officiële poster van het festival, met Claudia Cardinale, wordt opgehangen in CannesBeeld Eric Gaillard/Reuters

Een festival kan niet zonder controverse, schandalen en ander gedoe, schreef artistiek directeur Thierry Frémaux vorige maand. De Cinémathèque Française hield toen een retrospectief met films die de afgelopen zeventig jaar voor ophef hebben gezorgd op het festival van Cannes. Hij wordt sindsdien op zijn wenken bediend.

Toen de fraaie festivalposter werd gepresenteerd, ontstond er rumoer omdat de taille en benen van de Italiaanse actrice Claudia Cardinale dunner waren gemaakt - alsof de destijds prille twintiger niet mooi genoeg was.

Relletje
Direct na de bekendmaking van de films die meedingen naar de prestigieuze Gouden Palm was er opnieuw een relletje, ditmaal rond twee door Netflix geproduceerde films: The Meyerowitz Stories van de Amerikaanse regisseur Noah Baumbach en Okja van de Koreaan Bong Joon Ho.

Frémaux ging ervan uit dat Netflix een (bescheiden) bioscooprelease zou organiseren voor de films, in elk geval in Frankrijk. Netflix dacht daar anders over: de films worden alleen gestreamd naar Netflixabonnees.

De Franse bioscoopbranche noemde die beslissing een 'gevaar voor het hele ecosysteem', waarop het festival zich genoodzaakt zag zijn reglement aan te passen: vanaf volgend jaar worden geen films meer geaccepteerd als er niet de garantie is dat ze worden vertoond in de Franse filmtheaters. Dat is best een vreemde eis: van lang niet alle films staat voor aanvang van het festival vast dat ze gedistribueerd gaan worden.

Televisie maakt haar entree
Het belangrijkste filmfestival van de wereld heeft deze editie ook plaats ingeruimd voor een virtualrealityproject (Carne y arena van Alejandro Iñárritu) en televisieseries. Er worden twee afleveringen getoond van het langverwachte, derde seizoen van David Lynch' roemruchte cultserie Twin Peaks en twee afleveringen van het vervolg op de Nieuw-Zeelandse misdaad­serie Top of the Lake van oud-Palmwinnaar Jane Campion.

Toen hij het nieuws bekendmaakte, had Frémaux het overigens niet over televisie, maar over 'producties van vrienden van het festival'.

Een belangrijke rol in Top of the lake: China Girl wordt gespeeld door Nicole Kidman. De 49-jarige actrice krijgt het druk in Cannes; ze is ook te zien in The Beguiled van Sofia Coppola, The Killing of a Sacred Deer van de Griekse regisseur Yorgos Lanthimos en de sf-komedie How to Talk to Girls at Parties.

1930 ingezonden films
Voor de openingsfilm Les fantômes d'Ismaël van Arnaud Desplechin lopen vanavond onder anderen de Franse sterren Mathieu Amalric, Marion Cotillard en Charlotte Gainsbourg over de zwaarbewaakte rode loper (Cannes is in een vesting veranderd).

Ook Kristen Stewart, Robert Pattinson, Isabelle Huppert, Monica Bellucci, Will Smith, Jake Gyllenhaal en Clint Eastwood worden de komende tien dagen verwacht in de Zuid-Franse badplaats. Al Gore keert terug met een vervolg op An Inconvenient Truth; paus Franciscus heeft een rolletje in Beyond the Sun, een avonturenfilm die deels is gebaseerd op het Nieuwe Testament en een van de spraakmakende titels belooft te worden op de filmmarkt die Cannes ook is.

Voor de 70ste editie hadden Frémaux en zijn programmeurs de keuze uit 1930 ingezonden films; 19 daarvan dingen mee naar de hoofdprijs, de Gouden Palm. Zoals altijd zijn de meeste films gemaakt door regisseurs uit het thuisland (Jacques Doillon, François Ozon, Michel Hazanavicius, Robin Campillo) en de VS (Todd Haynes, Sofia Coppola, Noah Baumbach, Benny en Josh Safdie).

Een unicum
De Oostenrijkse regisseur Michael Haneke maakt met Happy End, gesitueerd in en rond een vluchtelingenkamp in Calais, kans op zijn derde Gouden Palm - hij won de prijs al met Das Weisse Band (2009) en Amour (2012). Het zou een unicum zijn.

In de officiële selectie, die behalve de competitie voor de Gouden Palm ook de tweede competitie, Un Certain Regard, en een aantal midnight screenings en speciale vertoningen omvat, zit geen grote Hollywoodfilm. Geen Alien: Covenant of Blade Runner 2049 en ook geen Dunkirk, het Amerikaans-Brits-Frans-Nederlandse oorlogsdrama van Christopher Nolan, gefilmd door Hoyte van Hoytema. Ook dat zorgde voor opgetrokken wenkbrauwen.

Goede sier
Vorig jaar maakte Nederland goede sier in Cannes met Elle van Paul Verhoeven en The Red Turtle van Michael Dudok de Wit. Deze editie blijft het Nederlandse aandeel beperkt tot A Gentle Creature van de Oekraïense regisseur Sergei Loznitsa, een vrije bewerking van het gelijknamige verhaal van Fjodor Dostojevski, die tot stand kwam met financiële bijdragen van het Nederlands Filmfonds en de Netherlands Film Production Incentive.

Dat geld is besteed aan de geluidsnabewerking (WarnierPosta), visual effects (Planet XFX) en coloring (Petro van Leeuwen); Marc van Warmerdam (Graniet Film) en Peter Warnier (Wild at Art) zijn de Nederlandse coproducenten.

Lejla van Stijn Bouma is opgenomen in de Cinéfondation, de competitie voor studentenfilms. Het fraaie, 15 minuten durende kleinood over een jonge vrouw die moet kiezen tussen haar oude vader en zichzelf, is Bouma's tweedejaarsfilm aan de Sarajevo Film Academy.

Hij belandde er nadat hij drie keer was afgewezen aan de Filmacademie en kreeg er onderricht van de Hongaarse meesterregisseur Béla Tarr, die op de aftiteling als coach staat vermeld.

Vintage Verhoeven
De derde Nederlandse productie in de officiële selectie is Spiegel van Holland van Bert Haanstra, die in 1951 in Cannes werd bekroond met de Grote Prijs. In hetzelfde blok, geprogrammeerd in het kader van het 70-jarig jubileum, wordt La Seine a Rencontré Paris van Joris Ivens vertoond, die in 1958 de Gouden Palm voor de beste kortfilm won, maar die geldt dan weer als Franse productie.

Het meest in het oog springende stukje Nederland in Cannes is een metershoog, prikkelend billboard op de Boulevard de la Croisette. Hiermee wordt Sainte Vierge aangekondigd, de nieuwe film van Paul Verhoeven.

Het belooft vintage Verhoeven te worden: van de lesbische Italiaanse non - een 17de-eeuwse, door de rooms-katholieke kerk gevierde mystica en visionair, met een roerige geschiedenis - zijn slechts haar zinnelijke mond en een blote tepel te zien.

De 70ste editie van het festival van Cannes gaat vanavond van start en duurt tot en met 28 mei.

Opvallende titels

Happy end (Michael Haneke)
Drama met Isabelle Huppert, Mathieu Kassovitz en Jean-Louis Trintignant, gesitueerd in en rond een vluchtelingenkamp in Calais. De gedoodverfde winnaar van de Gouden Palm.

Twin Peaks (David Lynch)
Kyle MacLachlan keert terug als special agent Dale Cooper in het derde seizoen van David Lynch' legendarische tv-serie Twin Peaks. Er schijnen veel raakvlakken te zijn met de speelfilm Twin Peaks: Fire walk with me, die met boegeroep werd onthaald in Cannes.

The square (Ruben Östlund)
De Zweedse regisseur maakte furore met Involuntary (2008), Play (2011) en met name ­Turist (2014). The square is zijn eerste film die is opgenomen in de Gouden Palmcompetitie.

D'après une histoire vraie (Roman Polanski)
De film met Emmanuelle Seigner en Eva Green werd pas laat toegevoegd aan de officiële ­selectie. Of Polanski komt, is niet bekend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden