Review

Filmbiografie over Steve Jobs heeft frusterend oppervlakkig karakter **

Jobs is de eerste productie van het in Dallas gevestigde Five Star Institute, waarmee hypotheekondernemer Mark Hulme genoeg kapitaal vergaarde om een gok in de filmwereld te wagen. Zijn communicatiechef Matt Whiteley debuteert met de film als scenarioschrijver.

Ashton Kutcher als de jonge Steve JobsBeeld Filmdepot

Het duo huurde Joshua Michael Stern (Swing vote, 2008) in als regisseur en gaf de rol van Appleoprichter Steve Jobs aan Ashton Kutcher, die in lichtvoetiger werk meer op zijn plaats is.

Jobs begint als een conventionele filmbiografie met een frustrerend oppervlakkig karakter en ontspoort halverwege in een verhandeling over het reilen en zeilen in de ondernemingsraad van een bedrijf in roerig vaarwater. De film begint met de presentatie van de iPod in 2001, maar beperkt zich vervolgens tot de periode 1974-1997, culminerend in de ontwikkeling van de iMac. Dat kan een happy end worden genoemd.

De eerste helft is een tof jongensboekverhaal, dat illustreert hoe Jobs en partner Steve Wozniak (Josh Gad) de eerste personal computer ontwikkelden en daarmee de basis voor Apple legden. De pioniersgeest en het herschapen tijdsbeeld werken aanstekelijk, maar het hoofdpersonage blijft een afstandelijk enigma, dat sociaal onbeholpen opereert, louter fruit en wortels eet, zijn zwangere vriendin dumpt en het vaderschap ontkent.

Daarmee is de film geen hagiografie, maar het contrast met de iPodspeech in de proloog, waarin Jobs verklaart dat Apple het hart van consumenten zal beroeren, suggereert dat er veel meer in had gezeten. Dat een hork met technologische vernieuwingen het persoonlijke leven van miljoenen mensen kan beïnvloeden, werd duidelijk in The social network, waarin de paradox haarfijn werd uitgewerkt.

Scenarioschrijver Aaron Sorkin zal dat potentieel in zijn aangekondigde Steve Jobsfilm dus ongetwijfeld beter uitbuiten. Vooralsnog is de eerste Jobsfilm een teleurstellende kruising tussen een hapsnap biografie en een halfbakken exposé over een bestuurscrisis in de zakenwereld. Van de heren van het Five Star Institute heeft Hollywood niets te duchten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden