Filialen AH blijven nog dicht vanwege muizenoverlast

De twee winkels van Albert Heijn die in Amsterdam zijn gesloten wegens muizenoverlast, worden op dit moment 'zeer grondig' schoongemaakt.

Het A4'tje dat woensdag op het raam van de Albert Heijn in de Helmholtzstraat in de Watergraafsmeer werd gehangen Beeld Eline van Dillen

"Alle aangetaste producten worden weggegooid. En voordat we opengaan, mogen er geen sporen van muizen meer te vinden zijn," zegt woordvoerder Erik Lückers.

Albert Heijn zegt nog niet te weten hoe de problemen zijn ontstaan bij de filialen in de Watergraafsmeer en aan het Osdorpplein.

"De voedselveiligheid staat natuurlijk voorop. En we hebben 950 winkels; als het gaat om hygiëne en voedselveiligheid zijn het uniforme processen. Die winkels zijn even schoon, dus waarom het dan nu twee keer in een week in een stad gebeurt is voor ons ook gissen."

Gevaar
NVWA-woordvoerder Tjitte Mastenbroek wil niet zeggen wat er tijdens de inspecties precies is aangetroffen, maar laat wel weten dat 'het probleem zo ernstig is dat de zaak gesloten moest worden'.

Mastenbroek: "Muizen in een zaak kunnen een gevaar voor de volksgezondheid zijn, daarom treden wij ertegen op. Van uitwerpselen die achterblijven op aangevreten verpakkingen kun je ziek worden, en de urine van muizen is ook niet prettig."

Cafékat
Cijfers over hoe vaak een supermarkt wordt gesloten op basis van muizenoverlast heeft de NVWA niet paraat. Dat er in een week tijd twee vestigingen in Amsterdam om die reden zijn gesloten, is in elk geval niet het gevolg van dat er opeens meer muizen zijn in de stad, zegt stadsecoloog Remco Daalder.

"Er zijn geen aanwijzingen dat er meer muizen zijn. Die zijn hier altijd en ze doen wat ze altijd doen: gebruikmaken van al het afval dat we laten liggen. Wel storen mensen zich nu vaker dan vroeger aan muizen. Vroeger dachten we: o, een muis, ik stuur de kat er op af. Nu dienen we een klacht in. Wat dat betreft pleit ik voor de terugkeer van de cafékat."

'Dagen'
De woordvoerder van Albert Heijn denkt dat het een 'kwestie van dagen' is voordat de supermarkten helemaal zijn schoongemaakt.

Als de supermarktketen denkt het probleem te hebben opgelost, ­laat zij dit de NVWA weten. Die komt vervolgens opnieuw op controle en geeft toestemming voor een heropening. "Dus uiteindelijk bepaalt de NVWA wanneer we weer open kunnen."

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.