Filiaal Albert Heijn in oude Oibibio

Een medewerkster legt de laatste hand aan het vullen van de schappen van het filiaal van Albert Heijn, dat woensdag vanavond wordt geopend aan de Prins Hendrikkade. Foto Jean-Pierre Jans Beeld
Een medewerkster legt de laatste hand aan het vullen van de schappen van het filiaal van Albert Heijn, dat woensdag vanavond wordt geopend aan de Prins Hendrikkade. Foto Jean-Pierre Jans

AMSTERDAM - Het zal de enige supermarkt in Nederland zijn met een kroonluchter, een pilaar met bladgoud en fresco's aan de muur. De nieuwe Albert Heijn in het monumentale Mercuriusgebouw aan de Prins Hendrikkade, waar ooit Oibibio zat, gaat woensdagavond open.

Albert Heijn heeft vier weken nodig gehad om de benedenverdieping van het Mercuriusgebouw om te bouwen tot een supermarkt. Dat is lang, want de keten doet gemiddeld twee weken over zo'n operatie.

Het gaat dan ook om een monument uit 1883. Dit betekent dat nergens zomaar spijkers in de muren mogen en dat in het huurcontract is opgenomen dat de pilaar met bladgoud, een cadeau van koningin Emma, de fresco's aan de muren en het glas-in-loodplafond van het middendeel behouden blijven.

Albert Heijn neemt voor lief dat het pand nogal ingewikkeld is, met drie verschillende niveaus en dat borden met bonusaanbiedingen voor de ramen verboden zijn. ''Dagelijks komen hier ontzettend veel reizigers langs, op weg naar het Centraal Station,'' zegt supermarktmanager Raimo Paula. De keten heeft zelf besloten geen grote letters te gebruiken op de pui en de kroonluchter te behouden.

Het pand stond enige tijd leeg na een serie faillissementen. In 2000 strandde Oibibio, het spirituele centrum van Ronald Jan Heijn, telg uit het supermarktgeslacht. Vervolgens nam internetbedrijf Magic Minds zijn intrek, maar hield het niet lang vol. Ook restaurant Mercurius ging ten onder.

Eigenaar NV Stadsgoed heeft veel werk gehad om het pand in oude luister te herstellen. Eigenaar Eric Bartels van Magic Minds had weinig oog voor het historische karakter en liet alles wit schilderen, inclusief de koninklijke zuil. De fresco's verdwenen achter een grote laag verf. ''Toen Albert Heijn zich meldde, moesten we daar goed over nadenken: kan dat wel, een supermarkt in zo'n gebouw? Maar het pand krijgt zo weer een publieke functie, net als vroeger,'' zegt Michel Fluri van NV Stadsgoed.

Het gebouw was in de negentiende eeuw een winkelpassage, een traditie die door Albert Heijn in ere wordt hersteld. De nieuwe supermarkt is de eerste van de keten met een entree én uitgang aan beide kanten. Klanten kunnen naar binnen aan de Prins Hendrikkade en aan de Nieuwendijk en kunnen daar ook afrekenen.

Albert Heijn introduceert in deze winkel de zogenoemde stakassa, met een liftje die de winkelmandjes - wagentjes zijn er niet vanwege de niveauverschillen - optilt, zodat de caissière erbij kan.

De supermarkt beslaat vijfhonderd vierkante meter, vergelijkbaar met de zaken op de Haarlemmerdijk en Nieuwmarkt.

De aanvoer van levensmiddelen geschiedt aan de Nieuwendijk. Albert Heijn heeft speciaal voor deze vestiging extra kleine vrachtwagens aangeschaft, die de dijk op kunnen. De opslag is in de kelder.

Over de kelder gesproken, volgens kenners van de magische krachten zit daar een epicentrum van aardstralen. Supermarktmanager Paula heeft geen weet van deze energievelden, die vele spirituele geesten naar de Prins Hendrikkade lokten. Maar een medewerker van NV Stadsgoed kan feilloos aanwijzen waar de aardstralen de winkel inkomen: op de plek waar nu de babyvoeding en de luiers staan uitgestald. (MICHIEL COUZY)

Foto Jean-Pierre Jans

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden