Fight Cancer collecteert kijkcijfers

"Je hebt kanker." Beeld uit one minute movie van Fight Cancer.

AMSTERDAM - "Je hebt kanker." Met een zogenoemde One Minute Movie wil Fight Cancer laten zien wat de impact van die boodschap is. Het filmpje is sinds dinsdag te zien op verschillende plekken op internet.

Maar de non-profit organisatie wil niets liever dan het als commercial op TV vertonen om zo een miljoenenpubliek te bereiken. "Budget aanwenden om de film op TV uit te zenden, past niet in het non-profit beleid van Fight cancer", zo laat de organisatie weten. Daarom is ze een weddenschap aangegaan met SBS 6. Als het filmpje voor vrijdag 4 februari door 100.000 mensen is bekeken, zal de zender hem een paar keer gratis uitzenden vrijdag op Wereld Kankerdag, onder andere in de commercial break van het late Shownieuws. Woensdagochtend is het filmpje ongeveer 6000 keer bekeken.

Het is een nieuwe vorm van collecteren waarbij je doneert met betrokkenheid in plaats van geld. Dennis van de Geest, ambassadeur van Fight cancer: "Een view zou je kunnen zien als de munteenheid van waardering op Social Media. Het is duidelijk wat iemand moet doen. Bekijk ons filmpje en stuur hem aan zoveel mogelijk mensen door. Elke keer als het filmpje bekeken wordt, doneren ze betrokkenheid. Wij hopen dat heel Nederland ons helpt met deze uitdaging."

Ieder jaar krijgen ongeveer 89.000 Nederlanders te horen dat ze kanker hebben. De commercial illustreert op subtiele maar impactvolle wijze hoe de ziekte je leven van het ene op het andere moment verandert. In een split second staan al je eerder gemaakte plannen op de helling. Het ene moment ben je nog bezig met plannen maken voor een nieuw huis of een volgende vakantie en het volgende moment valt dat allemaal stil omdat je kanker hebt. De film is geregisseerd door Lennart Verstegen en eindigt met: Love life. Fight Cancer. (HET PAROOL)

Wil je ook doneren, bekijk dan hieronder het filmpje en deel hem via social media.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden