Plus

Fifty Shades Darker

Fifty Shades Darker, het tweede deel van de erotische, bestsellende trilogie van E L James, gaat naadloos verder waar Fifty Shades Of Grey ruim een jaar geleden eindigde.

Fifty Shades Darker is een mierzoete, tandeloze, duffe bedoening Beeld -

De tikje naïeve Anastasia Steele (Dakota Johnson) heeft, nadat ze in zijn Rode Kamer van Pijn met zijn duistere kant kennis heeft gemaakt, gebroken met de zelfbewuste, nog altijd 27-jarige miljardair Christian Grey (Jamie Dornan). Haar bijbaantje in een doe-het-zelfzaak heeft ze ingeruild voor een parttimebaan bij een literaire uitgeverij.

Binnen een paar minuten zitten Christian en Ana weer samen aan tafel ('We gaan alleen praten'), een paar tellen later onderhandelen ze alweer over de voorwaarden van een nieuwe relatie. Ze komen uit op wat hij een 'vanille-relatie' noemt.

Duistere figuren
Zo gaat het de hele film door: de duistere figuren uit Christians verleden (Kim Basinger is goed gecast als Mrs. Robinson, de oudere vrouw 'die hem leerde neuken') verdwijnen razendsnel weer uit beeld. Hetzelfde geldt voor Ana's aantrekkelijke maar foute baas, die haar na kantoortijd klem zet tegen de deur en influistert dat niemand haar zo hard kan laten klaarkomen als hij.

Goed, er is wat gedoe met vaginale ballen en Venetiaanse maskers, Ana krijgt opnieuw billenkoek en bijt op haar onderlip dat het een lust is. Maar dat valt in het niet bij het schier oneindige gekwezel, alle bakvissen­romantiek en de tenenkrommende psychologie van de koude grond - nog voor de begintitels wordt geopenbaard dat Greys moeder een crackhoer was.

Mierzoet
Het spel is vlak, álles wordt uitgesproken in onbedoeld grappige dialogen én nog eens onderstreept door liedjes waarin wordt verwoord wat in beeld te zien is - van Nobody Said It Was Easy tot What Is Love?.

Fifty Shades Darker is een mierzoete, tandeloze, duffe bedoening. In de anderhalve tel durende, halverwege de aftiteling verstopte clips van het derde deel Fifty Shades Freed zit meer opwinding dan in de twee uur die eraan voorafgaan.

Regisseur James Foley, die in een grijs verleden veel indruk maakte met films als At Close Range (1986) en Glengarry Glenn Ross (1992) en meer recent met de Netflix-serie House of Cards liet zien dat hij het vak niet is verleerd, heeft de opnamen daarvan alweer achter de rug. De enorme schare fans moet echter nog een jaartje wachten, tot Valentijnsdag 2018.

Fifty Shades Darker

Regie James Foley
Met Dakota Johnson, Jamie Dornan
Te zien in Arena, City, De Munt, Tuschinski, Filmhallen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden