Fietsring van Sarphatistraat tot Marnixstraat

De omvorming van de Sarphatistraat tot een fietsstraat is dermate succesvol dat deze kan worden doorgetrokken naar de Weteringschans en de Marnixstraat.

Marc Kruyswijk
Sinds afgelopen jaar is de Sarphatistraat een 'fietsstraat' geworden Beeld Mats van Soolingen
Sinds afgelopen jaar is de Sarphatistraat een 'fietsstraat' gewordenBeeld Mats van Soolingen

Op die manier ontstaat (deels) een fietsring rond het centrum van de stad.

Dat stelt wethouder Pieter Litjens (Verkeer) in een brief aan de gemeenteraad. Woensdag spreekt hij over dit onderwerp met de commissie Infrastructuur.

De vorming van een dergelijke fietsring, die ook bestemd moet zijn voor openbaar vervoer, kan ruimte bieden aan het altijd groeiende fietsverkeer. Ook is het de bedoeling de doorstroming van de doorgaande fietsers te verbeteren en goede en aantrekkelijke routes te creëren.

Het is de bedoeling dat de ov-­fietscorridor voor fietsers herkenbaar wordt. De aanleg van de fietsring zal waarschijnlijk nog jaren in beslag nemen en zal stap voor stap worden uitgevoerd: ieder deel wordt apart onder handen genomen.

Eén groot fietspad
Sinds afgelopen jaar is de Sarphatistraat een 'fietsstraat' geworden, met rood, glad asfalt. In feite is de straat één groot fietspad geworden, met een trambaan in het midden, waar auto's weliswaar welkom zijn, maar zich als een gast dienen te gedragen.

Uit de evaluatie blijkt dit zeer goed te ­werken: auto's houden zich aan de lagere snelheid en blijken fietsers pas te passeren als daar alle gelegenheid voor is.

De gemeente gaat ook een tweede fietsring onderzoeken, die loopt van de Bilderdijkstraat naar de Eerste Constantijn Huygensstraat, het ­Museumplein en de Ceintuurbaan.

Comfortabel doorfietsen
Uit het Meerjarenplan Fiets 2017-2022 blijkt dat wethouder Litjens wil dat er comfortabel kan worden doorgefietst en dat fietsen gemakkelijker kunnen worden gestald.

Ook het gedrag van fietsers moet een stuk beter volgens de plannen: fietsers zouden elkaar wat meer de ruimte mogen geven.

Om mensen hierop bedacht te maken, komt er een campagne die fietsers er bijvoorbeeld op wijst dat 'fitte fietsers' hun fiets in het bovenste rek van een meerlaagse stalling kunnen zetten.

null Beeld Jorris Verboon
Beeld Jorris Verboon
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden