Fietspaden West verboden terrein voor snorscooter

De rest van de stad moet nog jaren geduld hebben, maar in West wordt de snorscooter al snel naar de rijweg verbannen. De fietspaden op de Jan Evertsenstraat en de Bilderdijkstraat worden verboden terrein voor het gemotoriseerde verkeer.

In sommige straten in West wordt de snorscooter al naar de rijweg verbannen. Beeld Floris Lok

West stelt niet meer te kunnen wachten op landelijke regelgeving. In navolging van een volgens het stadsdeel succesvolle proef op de Jan Pieter Heijestraat is besloten meer straten de snorscooter naar de rijweg te leiden.

Volgens het stadsdeel is de maatregel mogelijk in het kader van het concept 'flexstraten', dat tot doel heeft infrastructurele maatregelen uit te voeren om ruimte te creëren voor fietsers en voetgangers.

Het gaat hierbij om een proef waarbij onderzocht wordt of de maatregel effectief is en wat de gevolgen zijn.

Jaren geduld
De centrale stad is al langer in overleg met de landelijke overheid om snorscooters van het fietspad af te krijgen. Dat heeft echter veel voeten in aarde en uit een onlangs vrijgegeven tijdsplan bleek dat Amsterdam nog jaren geduld moet hebben voordat alle procedures zijn doorlopen.

Complicerende factor is de helmplicht die de stad snorscooteraars wil opleggen als zij gebruik maken van de rijweg: zonder helm acht de stad de verbanning naar de rijweg namelijk te gevaarlijk. Stadsdeel West stelt niet te willen afwachten, maar aan oplossingen te willen werken.

Het plan wordt door een grote meerderheid van de partijen gesteund: het initiatiefvoorstel is ingediend door GroenLinks, D66, SP, PvdA en de Piratenpartij. Alleen de VVD is tegen.

Lokale experimenten
In een reactie laat het dagelijks bestuur van West weten het voorstel toe te juichen. 'We stellen voor om in nauwe samenwerking met het college van b. en w. op zoek te gaan naar mogelijkheden om vooruitlopend op de structurele oplossing in West al lokale experimenten te starten.'

Een soortgelijke proef in de Jan Pieter Heijestraat in 2013 wordt door West geslaagd genoemd. Uit een evaluatie bleek dat 52 procent van de scooters zich zonder veel moeite naar de weg liet verplaatsen.

De initiatiefnemers willen meer straten in West tot dertig-kilometerzone maken om de verplaatsing op een verantwoorde manier te laten verlopen.

Snorscooters zorgen in toenemende mate voor onrust en overlast op de vaak te smalle Amsterdamse fietspaden. Het aantal snorscooters is tussen 2007 en 2014 toegenomen met 266 procent. Onderzoek van Rijkswaterstaat toonde aan dat 96 procent van de snorscooters harder rijdt dan de toegestane 25 kilometer per uur. Van alle scooterongevallen in Nederland vindt 53 procent in Amsterdam plaats.

Lees ook: 'Gifbak' gaat van fietspad, uiteindelijk

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden