Plus

Fietskoeriers zijn bezorgdienst op spierkracht

Amsterdam krioelt van de fietskoeriers. Er zijn butlerdiensten, bierbezorgers, boodschappenbrengers en maaltijd­bezorgers. De strijd op de markt voor fietsende bezorgdiensten is in volle gang.

De stad is overspoeld door roze fietsen van Foodora en overal fietsen ook Deliveroo bezorgers Beeld Ted Struwer

"Scooters zijn uit," zegt Roel Mos, oprichter van TringTring, de eerste alleen met fietsen werkende bezorgdienst in Amsterdam. En de cijfers lijken hem gelijk te geven. Tel het aantal fietsers van Foodora, Deliveroo en TringTring, de drie grote fietsende bezorgdiensten in de stad, bij elkaar op en je hebt 1450 bezorgers.

Dat zijn voor het merendeel parttimers, maar als je bedenkt dat TringTring - in Amsterdam de oudste van de drie - net een jaar bezig is, is dat aantal enorm. De internationale bedrijven Foodora en Deliveroo hebben dan ook maar één doel voor ogen: zo snel mogelijk het grootste marktaandeel pakken. Beide partijen bezorgen, met enige overlap, eten van ongeveer 275 restaurants in Amsterdam.

Op het moment is Foodora, dat vier maanden voor de oprichting van Deliveroo in Nederland neerstreek, in Amsterdam marktleider. Maar in deze nek-aan-nekrace doen de concurrenten er alles aan om die positie over te nemen. En daar wordt veel geld tegenaan gegooid.

Deze maand haalde Deliveroo een kwart miljard aan investeringsgeld binnen. Dit is nog bovenop de kapitaalsinjectie van honderd miljoen euro die het eind 2015 kreeg. Geld dat vooral gebruikt wordt om steeds sneller te kunnen bezorgen.

Bezorgtijd
Concurrent Foodora streeft net als Deliveroo naar een bezorgtijd van dertig minuten. "In de zomer hadden we verwacht dat onze groei zou afnemen," zegt Vincent Hosman, general manager van Foodora Nederland, "maar we zijn eigenlijk alleen maar doorgegroeid."

Steeds nieuwe acties moeten ervoor zorgen dat de bedrijven blijven opvallen. Zo was Foodora met &samhoud places de eerste die een sterrenrestaurant aan zijn assortiment toevoegde. Een speciaal opgeleide bezorger komt, gekleed in overhemd, je woning binnen om persoonlijk het eten op te dienen. Deliveroo maakte het mogelijk je eten ook in het park te laten bezorgen. Foodora ging daar weer overheen met bezorging aan boord van je boot. Deze zomer organiseert het bedrijf een eigen festival.

In deze race naar de eerste plek is winst niet het eerste grootste doel. Sterker nog, op de meeste plekken waar de internationale bedrijven bezorgen wordt waarschijnlijk helemaal geen geld verdiend. "Wij doen geen specifieke uitspraken," zegt Hosman. "Maar zeker niet alle steden zijn winstgevend." Padberg hield het op: "Laat ik het zo zeggen, ons belangrijkste doel nu is groei."

Het is echter de vraag of de Amsterdamse restaurants deze groei wel aankunnen. "Het gebeurt vaak dat restaurants aan het maximum van hun capaciteit zitten," zegt Padberg. "De keuken is ooit gebouwd voor het restaurant zoals die daar staat. Wij voegen daar soms dertig procent extra klandizie aan toe."

1450

De drie grootste bedrijven uit de stad zijn samen goed voor 1450 fietskoeriers

"Een aantal van onze partners heeft ervoor gekozen extra ovens te installeren," zegt Hosman van Foodora. Als de capaciteit van een restaurant toch wordt overschreden kunnen ze zichzelf tijdelijk uit het aanbod op de site halen.

De Engelse tak van Deliveroo maakt al gebruik van productiecontainers: containers met daarin een volledig operationele keuken die door Deliveroo wordt gehuurd. "Daar laten we onze restaurantpartners in koken," zegt Padberg. "Dit is voor hen een stuk goedkoper dan het openen van een nieuw restaurant. Een restaurant moet op een toplocatie zitten met genoeg zitruimte. Wat betekent dat de huur hoog is. Nu hoef je alleen extra keukenpersoneel aan te nemen."

Fietsafstand
Ook in Amsterdam wordt deze mogelijkheid onderzocht. "Vanuit de restaurants is hier vraag naar," zegt Padberg. "Het nadeel aan Amsterdam is echter de locatie, je moet er naartoe kunnen fietsen. En dan is huren in Amsterdam duur."

In dit internationale geweld weet ook het lokale TringTring, met 25 restaurants en winkels in zijn assortiment en een bezorgtijd van een uur, nog steeds te groeien. "Er is vraag naar goed gezond eten," zegt oprichter Mos. "En mensen zijn milieubewuster dan een tijd geleden."

Het Amsterdamse bedrijf onderscheidt zich door naast maaltijden ook boodschappen en pakketjes te bezorgen. Dit weekend ronden ze een succesvolle pilot met Albert Heijn af waarbij de fietsers werden ingezet om boodschappen te bezorgen. "Een burger thuis laten bezorgen is fijn," zegt Mos, "maar binnen een uur na bestelling je boodschappen thuis hebben, dat is pas echt nieuw."

"Juist omdat wij kleiner zijn kunnen we de dienst persoonlijker maken," zegt Mos. "Klanten krijgen bij ons het telefoonnummer van de bezorger. Zo kunnen ze op het laatste moment hun bestelling nog aanpassen."

En ook TringTring doet zijn best om op te vallen. "Wij hebben de butlerknop," zegt Mos. "Daarmee kan je vanaf 4,50 euro eigenlijk alles bestellen wat je wilt. Van een bikini van de H&M als je aan het strand ligt tot een koffiezetapparaat dat te zwaar is om er zelf mee te fietsen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden