Fietsersbond wil weten: ga je door het Vondelpark of neem je de Overtoom?

De Fietsersbond gaat in kaart brengen hoe Nederlandse fietsers zich door het verkeer begeven. Door een week lang duizenden fietsers te volgen, hoopt de organisatie te achterhalen hoe het verouderde fietspadennetwerk verbeterd kan worden.

Een grootschalig fietsonderzoek moet de fietsstromen in de regio Amsterdam in kaart brengen Beeld Floris Lok

Wat beweegt de gemiddelde fietser? Nederland is een fietsland, maar er is bar weinig bekend over hoe fietsers zich verplaatsen. En dat is frappant, meent Saskia Kluit, adjunct directeur van de Nederlandse Fietsersbond. 'Voor gemotoriseerde voertuigen worden de statistieken al jaren bijgehouden.'

Om daar verandering in te brengen start over drie weken het grootste Nederlandse fietsonderzoek ooit. 'Ons streven is om een week lang vijftigduizend fietsers te volgen, verkeersstromen inzichtelijk te maken en verbeteringen door te voeren.'

Het onderzoek zou bijvoorbeeld kunnen aantonen dat Amsterdammers liever door het Vondelpark fietsen, ook al ligt er op de parallelle Overtoom een gladgestreken tapijt van asfalt. Kluit: 'Veel fietsers lijken het groen van het park te verkiezen boven de uitlaatgassen van de hoofdroute. Na afloop van het onderzoek heeft de gemeente daar meer zekerheid over en kan daarop worden ingespeeld.'

De fietsers die deelnemen aan het onderzoek worden gevolgd aan de hand van een app. Nadat de applicatie is geïnstalleerd en gedownload heeft de gebruiker er geen omkijken meer naar. 'De app registreert automatisch waar je fietst, hoe hard je gaat en of zich oponthoud voordoet,' zegt Kluit.

Knelpunt
Volgens Saskia Neijzing van Stadsregio Amsterdam is het onderzoek noodzakelijk, omdat de komende tien jaar 200 miljoen euro geïnvesteerd wordt in het fietsnetwerk van Amsterdam. 'Dat geld moet besteed worden waar het nodig is. Daarom is het zo belangrijk dat we de fietsstromen in kaart brengen.'

De informatie die de gemeente en de fietsersbond willen verzamelen, moeten het fietsnetwerk van de stad en omstreken waar nodig helpen verbeteren. Volgens de Fietserbond wordt er tegenwoordig te weinig rekening gehouden met de fietser. 'In het laatste decennium is het fietsgebruik in grote steden met veertig procent toegenomen. De wegen en straten zijn daarentegen niet meegegroeid,' zegt Kluit.

Tijdrovend
Neijzing sluit zich daarbij aan: 'Het fietscircuit zoals we dat nu kennen is groeiender wijs tot stand gekomen en niet vanuit het oogpunt van de fietser. Er is weinig bekend over het gaan en staan van de gemiddelde fietser, het onderzoek moet helpen bij de aanpak van knelpunten. We willen meer inzicht krijgen.'

Kluit: 'Voorheen was onderzoek naar fietsers kostbaar, tijdrovend en arbeidsintensief. Dankzij de digitalisering is het een stuk makkelijker geworden om de actieradius van een fietser te volgen.'

Er hebben zich ondertussen landelijk 45.000 mensen aangemeld, in Amsterdam zijn het er duizend. Neijzing hoopt dat dit aantal de komende tijd toeneemt. 'Het is ons streven tienduizend Amsterdammers mee te krijgen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.