Opinie

Fietsers kunnen ook zelf wat doen aan de chaos in het Amsterdamse verkeer

Fietsers wijzen elke keer de vinger naar een andere groep verkeersdeelnemers, zonder zelf eens het goede voorbeeld te geven, vindt Jeroen Goeman Borgesius.

Veel fietsers geven niet het goede voorbeeld. Beeld Sanne Zurné

Jammer dat Het Parool zich telkens weer voor het karretje van de fietslobby laat spannen. De ene keer wordt met enthousiasme een 'wij van WC-Eend'-rapport van de Fietsersbond gepresenteerd over gevaarlijk scooterverkeer in de Kinkerstraat. Slim genoeg kiest de bond een fietspad dat zonder scooters al levensgevaarlijk is.

Dan mag een student in de krant beweren dat volgens zijn eigen onderzoekje 87 procent van de fietsers zich gedraagt als een heer in het verkeer.

En deze week laat Elisa Hermanides duidelijk blijken dat ze niet kan wachten op de dag dat de scooters juridisch van het fietspad worden gedrukt, voor de wielen van de auto's (met een helm op, dat dan weer wel).

Niet eens een rem
Een gedegen onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen dat ruim twee derde van de fietsers 's nachts dronken is, haalt de kolommen van Het Parool niet. Dat die vreselijke bakfietsen vaak veel breder en groter zijn dan een scooter laat de krant ook onvermeld. Dat er steeds meer racefietsers door de spits scheuren met snelheden boven de 25 kilometer per uur schijnt ook niet gevaarlijk genoeg te zijn om de krant te halen, net zomin als de populariteit van de fixed gear-modellen die vaak niet eens een rem hebben.

En dan is er ook nog nooit iemand op uw redactie op het idee gekomen eens aandacht te besteden aan al die fietsers die hun oordopjes tot in de buis van Eustachius hebben geduwd en niets meer van hun omgeving horen, terwijl ze met één hand losjes aan het stuur naar hun telefoonscherm staren om whatsapp, Spotify, e-mail of een andere app te bedienen.

Geen examen
Fietsers zijn de enige verkeersdeelnemers met wielen die geen examen hoeven te doen en dat wordt elke dag weer duidelijk. Beschermd door een eigen bond die Het Parool als clubblad mag gebruiken wijzen ze elke keer de vinger naar een andere groep verkeersdeelnemers, zonder zelf eens het goede voorbeeld te geven.

Omdat fietsers de grootste groep verkeersdeelnemers zijn zou het effect van goed gedrag aan hun kant ook het grootste positieve effect hebben op de chaos die het Amsterdamse verkeer nu is.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden