Plus

Fietsers de baas in de Sarphatistraat, maar voor welk probleem is dit een oplossing?

In de Sarphatistraat zijn vanaf maandag fietsers de baas, de automobilist is er te gast. In de nieuwste fietsstraat van Amsterdam verandert eigenlijk niet veel, maar de Fietsersbond is erg kritisch.

De Sarphatistraat als fietsstraat waarin auto's 'te gast' zijn Beeld Mats van Soolingen
De Sarphatistraat als fietsstraat waarin auto's 'te gast' zijnBeeld Mats van Soolingen

Een wereldoplossing voor een niet-bestaand probleem. Dat is de eerste indruk, deze eerste maandagochtend in de Sarphatistraat. Een enkele automobilist, honderden fietsers en zo nu en dan een tram. Business as usual. Welkom in de nieuwste fietsstraat van Amsterdam.

Het is nog een beetje wennen, lijkt het. Tussen het Weesperplein en het Alexanderplein is de automobilist te gast. Maar de fietser betoont zich nu niet direct de perfecte gastheer.

Ter illustratie: drie jongetjes van een jaar of veertien bespreken het voetbal van de avond tevoren. Naast elkaar natuurlijk, deze straat is immers van hen.

Een Renault Espace rijdt erachter, niet harder dan een kilometertje of twintig per uur. Inhalen kan niet, toeteren zou, in het kader van de betamelijkheid, ook weer zo wat zijn. Dus blijft de auto achter de kereltjes aan rijden, eigenlijk net een beetje te dicht erop.

Proef
Het is een proef, de Linnaeuskade en de Zaanstraat, beiden bescheidener in alles, gingen de Sarphatistraat voor. De gemeente spreekt van een 'fietsboulevard', en het moet gezegd: het is er fijn fietsen. Vers, dieproze asfalt, zo glad als babybilletjes. Dat fietst wel.

En het zou mooi zijn als hier nu kon worden vermeld dat het allemaal beter is geworden. Maar dat is het dus niet. Ook niet slechter trouwens. Gewoon, hetzelfde. Het lijkt een beetje een trend: laat auto's en fietsers dezelfde ruimte delen. Al die vrijliggende fietspaden, die vreten maar ruimte.

Delen kan een oplossing zijn voor de problemen ten gevolge van die te smalle Amsterdamse straten, of die te grote hoeveelheden verkeersdeelnemers. Want als je er samen uitkomt, is dat altijd beter.

Ruimte te over
Alleen is de Sarphatistraat nu net on-Amsterdams breed. Fietsers hadden en hebben ruimte te over. Bovendien waren ze hier al veruit in de meerderheid, waardoor automobilisten als vanzelf hun snelheid aanpasten. Zie het roze asfalt als een formalisering van een reeds bestaande situatie.

Maar daar denkt de Fietsersbond anders over. In tegenstelling tot wat je zou verwachten, vinden zij de fietsstraat helemáál geen vooruitgang. Integendeel, zegt Jeroen Verhulst, die zich erin heeft verdiept.

"Het klinkt goed, maar wij zien het mengen van fietsers en auto's als een zorgelijke ontwikkeling. In de oude situatie had de fietser nog een eigen strook, nu moet je maar zien of auto's de ruimte bieden die nodig is."

Bovendien zondigt de gemeente tegen de richtlijnen die in de Centrale Verkeerscommissie zijn afgesproken. "In een fietsstraat mogen niet meer dan 2500 motorvoertuigen per dag passeren, maar in de Sarphatistraat zijn dat er wel 5000."

En dan is er nog de trambaan, die Verhulst vreest. "Auto's mogen maximaal dertig in de straat, maar op de trambaan blijft voor trams én taxi's gewoon vijftig gelden. Dat is ronduit gevaarlijk."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden