Fietsenstalling Sloterdijk slechtst beoordeeld

Treinreizigers hebben soms grote moeite een plek te vinden voor hun fiets. Na de stalling bij station Rijssen wordt die van Amsterdam Sloterdijk het slechtst beoordeeld door reizigers.

Beeld anp

Dit blijkt uit onderzoek van de Fietsersbond onder ruim 2400 personen. Van de respondenten die een oordeel gaven over Sloterdijk, was 64 procent ronduit negatief.

Reizigers klagen onder anderen over de klantonvriendelijke zelfservicestalling. De NS gaat deze volgend jaar vervangen door een meer klantvriendelijke variant.

Naast de fietsenstalling in Rijssen (69 procent negatief) en bij Sloterdijk wordt ook de stalling van Rotterdam Alexander (62 procent) slecht beoordeeld. De andere 31 stallingen waarover vragen zijn gesteld worden positief gewaardeerd. Daaronder zit bijvoorbeeld de stalling bij station Amsterdam Zuid.

Nieuwe stallingen
In heel Nederland lukt het gemiddeld een op de vijf fietsende treinreizigers niet een stallingsplekje te vinden bij een treinstation. Het ontbreken van voldoende bewaakte rekken is voor ruim een derde van de niet-fietsende treinreizigers de reden waarom ze niet op de fiets gaan.

De laatste jaren is er veel geïnvesteerd in stallingen, bijvoorbeeld bij Amsterdam Zuid. "De meeste fietsers zijn tevreden met de nieuwe stallingen, blijkt uit ons onderzoek. Maar tegelijkertijd zien we ook dat het aanbod nog steeds tekortschiet," zegt Wim Bot van de Fietsersbond.

"De vernieuwde stationsstallingen krijgen een positieve beoordeling door de gebruikers. Maar bij veel stations moet nog veel gebeuren. Er zijn veel mensen die niet met de fiets komen omdat ze bang zijn dat de fiets wordt gestolen of beschadigd raakt. Er moeten meer en ruimere rekken komen, waarin treinreizigers snel, gemakkelijk en veilig hun fiets kunnen parkeren. Investeren heeft de allerhoogste prioriteit"

Investering
Het gebrek aan stallingen bij bus-, tram-, en metrohaltes is reizigers ook een doorn in het oog.

Het nieuwe kabinet heeft eenmalig 100 miljoen euro uitgetrokken voor fietsmaatregelen. Het vorig kabinet heeft samen met provincies ook 80 miljoen uitgetrokken voor nieuwe fietsenstallingen.

De stallingen op de grootste knelpunten moeten voor 2020 een stuk meer fietsen kunnen herbergen.

Urgent tekort
De NS erkent dat er een tekort is. "We werken hier met verschillende partijen hard aan. Eerder dit jaar hebben ProRail en NS samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, VNG, IPO, Fietsersbond, FMN, ANWB en Rover een bestuursakkoord gesloten."

Daarin is afgesproken dat er bij de stations met het meest urgente tekort aan fietsparkeerplekken zo snel mogelijk extra parkeercapaciteit wordt gerealiseerd.

Bij de stations in Groningen, Delft, Den Haag Centraal, Amsterdam, Ede-Wageningen, Eindhoven, Gouda, Tilburg, Zaandam en Zwolle komen in totaal meer dan 60.000 nieuwe stallingsplekken.

In Utrecht wordt de stalling, die nu al 6000 plekken heeft, de komende maanden uitgebreid met nog eens 1500 plaatsen.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden