Fietsenmaker Costa in Muiderpoortstation moet weg

Het is een begrip in Oost: fietsenwinkel en -reparateur Costa in de ruimte die ooit de hal van het Muiderpoortstation vormde. Het bedrijf moet weg, de NS heeft er liever onbemande stallingsruimte.

Vanaf half december is de winkel in de oksel van het Muiderpoort­station geslotenBeeld Tammy van Nerum

Dwalend door de krochten van het Muiderpoortstation valt vooral op hoe schraal het aanbod dezer dagen aanvoelt. Waar de gangen tot voor kort propvol fietsen stonden, oud, nieuw en alles daartussen, hoor je nu vooral de echo van je eigen voetstappen.

Costa, al 35 jaar een vast adres voor fietsenkopers in Oost, is aan het leegverkopen.

Generaties Amsterdammers kochten er hun fietsen, maar vanaf half december is de winkel in de oksel van het Muiderpoortstation gesloten. Dat wil zeggen: de NS gaat er een onbemande fietsenstalling opzetten.

Waar nu dus nog eventjes de levendigheid heerst van ouderwets aardige fietsreparateurs en -verkopers, echt, zal binnenkort hooguit nog gebliep klinken van toegangspoortjes die open- en dichtzoeven op vertoon van een chipkaart.

Kwaliteitsimpuls
Het is tot groot verdriet van de buurt, waarbij het woord buurt breed moet worden geïnterpreteerd. Zegt bijvoorbeeld Anja van de Graaf, die hier dikwijls fietsen kocht: eerst voor zichzelf, deze middag met haar 5-jarige dochter Suze.

"Ik kom hier al jaren, terwijl dit vanuit ons huis in het Oostelijk Havengebied echt niet het dichtstbijzijnde adres is. Maar het is zo fijn dat je hier echt keuze hebt. Van goedkope fietsen tot het middensegment, ze verkopen het hier allemaal. Echt heel erg zonde dat ze weg moeten."

Wie het vraagt aan de medewerkers deze middag, krijgt niet al te veel te horen: met de NS is overeengekomen dat er niet wordt gesproken met de media. Tussen de regels door wordt wel duidelijk dat de mannen, die hier vaak al tientallen jaren werken, het liever anders hadden gezien.

Volgens het vervoerbedrijf is het vertrek van Costa uit de stationsruimte het gevolg van de 'ambitie om het station en de stationsomgeving een kwaliteitsimpuls te geven'. Een woordvoerder zegt dat vanwege verbouwingsplannen al enige tijd geleden met de ondernemer in gesprek is gegaan over het beëindigen van het contract.

"Deze onderhandelingen waren al afgerond toen bleek dat de verbouwing nog even op zich zou laten wachten. In afwachting van de definitieve bouwplannen wordt de huidige fietsenstalling omgebouwd naar een zelfservice fietsenstalling."

Dat houdt vooral in dat er voor Costa en zijn mannen geen ruimte meer is. De NS-woordvoerder zegt dat reizigers voor fietsreparaties terecht kunnen bij 'de diverse fietsreparatieshops in de directe omgeving van het station'.

Transparante deurtjes
Er wordt vooral verwezen naar de voordelen die een 'onbemensde stalling' biedt. De ruimte is elke eerste 24 uur gratis en reizigers kunnen makkelijk en snel in- en uitchecken met hun OV-chipkaart. En de stalling is langer open voor reizigers.

Momenteel is dit tot nog tot 20.00 uur. Het abonnement voor deze zelfservice fietsenstalling wordt goedkoper: 55 euro. De nieuwe entree heeft transparante toegangsdeurtjes. Bij vragen kunnen reizigers persoonlijk contact opnemen met een klantenservicemedewerker en er is cameratoezicht."

Intussen doen in de buurt de nodige geruchten de ronde over de plannen van de NS met de vrijkomende ruimte. Enkele jaren geleden bleek er een kaper op de kust voor de voormalige stationshal en circuleerden op inspraakavonden al ontwerpen voor een foodcourt, waarbij aan balies eten kon worden gehaald dat reizigers in het midden van de huidige fietsenstalling en -winkel zouden kunnen opeten.

Hoe concreet die plannen op dit moment zijn, is onduidelijk: de NS verwijst ervoor naar de gemeente, die op haar beurt verwijst naar een gebiedsvisie waarover nog wordt overlegd.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden