Plus

Fietsenkelder aan de oostzijde van CS is bijna te mooi voor fietsen

De geest van Pierre Cuypers zou zich goed voelen in de schitterend opgeknapte fietsenkelder aan de oostzijde van CS, die woensdag heropent na een jaar verbouwen.

In de nieuwe fietsenkelder aan de oostzijde van CS is plek voor 1700 fietsen Beeld Carly Wollaert

Wat sinds mensenheugenis vooral een donker hol was, is vanaf nu spic en span. De oostelijke fietsenstalling van Amsterdam CS is groter, lichter en voelt vooral minder onveilig.

Of het fietsenprobleem rond het station ooit echt zal zijn opgelost, is de vraag, maar met de openstelling van de vernieuwde kelder zijn de moeilijkheden in elk geval iets minder geworden. Om precies te zijn 900 fietsen minder.

Ingewikkeld werken
Waar voorheen plek was voor 800 rijwielen, bedraagt de capaciteit na de verbouwing maar liefst 1700 fietsen. Opgeteld bij de uitbreiding van de noordweststalling aan de andere kant van het gebouw komt de teller daarmee op 3000 inpandige stallingsplekken bij CS.

Het was ingewikkeld werken, zegt bouwmanager Pieter Meeuwisse van ProRail. Zomaar slopen, stuken en nieuwe fietsenrekken plaatsen was namelijk geen optie: het stationsgebouw heeft een monumentale status. "We hebben de contouren van het werk van architect Pierre Cuypers overeind moeten houden. Daar zijn we goed in geslaagd."

Had hij nog geleefd, dan zou Cuypers, destijds de eerste architect in eeuwen die gemetselde gewelven toepaste, tevreden zijn geweest.

Dubbellaags fietsenrekken staan opgesteld voor de originele gemetselde fundaties.

Hoewel hij het dus soms lastig werken vond, is het resultaat ernaar, zegt Meeuwisse. "We hebben dit in overleg met Monumentenzorg gedaan. Schitterend dat je dit allemaal gewoon kunt blijven zien."

Fietsparkeerplekken
De vernieuwde ruimte kan niet alleen veel meer fietsen aan doordat er bovenrekken bij zijn geplaatst, maar ook doordat het aantal vierkante meters is uitgebreid met de plek waar voorheen fietsverhuurder MacBike zat. Die kreeg er een nieuwe ruimte in de IJhal voor terug.

ProRail is in heel Nederland bezig met het verbeteren en uitbreiden van de voorzieningen voor fietsen. Het totaal aantal stallingsplaatsen van ongeveer 450.000 groeit de komende jaren, afhankelijk van beschikbare financiering, verder naar 600.000 in 2030. Ook rond CS worden komende jaren nog meer fietsparkeerplekken gerealiseerd. Uiteindelijk is er straks ruimte voor ruim 20.000 fietsen.

De vernieuwde kelder is volgens sommigen bijna te mooi om er zomaar fietsen in te stallen, maar daar is Meeuwisse het niet mee eens.

"Je kan er inderdaad ook een winkeltje of een restaurantje in maken, maar er is nu eenmaal behoefte aan fietsparkeerplekken. Bovendien denk ik dat je op deze manier nog meer kunt genieten van deze ruimte. Iedereen kan hiervan gebruik maken."

Beeld Carly Wollaert
Beeld Carly Wollaert
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden