Fietsen en lopen het gevaarlijkst in Amsterdam

Het aantal verkeersdoden in Amsterdam daalt met ongeveer zes procent per jaar. Maar in de periode 2000-2011 nam het aantal fietsers in de stad dat ernstig gewond raakte, met de helft toe.

Beeld Floris Lok

Uit een analyse van SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) blijkt dat fietsers in de stad de grootste kans hebben bij een ongeluk om te komen: 28 procent van de 274 verkeersdoden reed op de fiets. Voetgangers vormden met 27 procent de tweede groep.

Als Amsterdam wordt vergeleken met de drie andere grote steden, is zowel het percentage doden onder voetgangers als dat onder fietsers er groter. Het percentage doden door auto-ongevallen is in Amsterdam juist lager dan in Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Bussen en trams zijn in Amsterdam vaker dan in de andere steden betrokken bij ongevallen met dodelijke afloop.

Gegevens van ziekenhuizen
Bij de verkeersdoden in Amsterdam gaat het vooral om 25- tot 35-jarigen en 75-plussers. De meest doden vallen op wegen en kruispunten waar vijftig kilometer per uur mag worden gereden. In Amsterdam vallen op deze wegen de meeste doden. Verhoudingsgewijs ook vaker dan in de rest van Nederland.

SWOV zegt dat haar analyse werd bemoeilijkt doordat de politie sinds 2009 verkeersongevallen onvolledig registreert. Hierdoor zijn in veel gevallen de gegevens over aantallen verkeersgewonden onvolledig. Er zijn zelfs ongevallen met doden die tussen 2009 en 2014 niet in statistieken voorkomen.

SWOV-onderzoeker Henk Stipdonk zegt daarom gebruik te hebben gemaakt van de gegevens van ziekenhuizen.

Snorfietsers
Wethouder Pieter Litjens schrijft in een brief aan de gemeenteraad dat Amsterdam verkeersveiliger moet worden. Hij wijst erop dat het steeds drukker wordt in de stad, met relatief veel kwetsbare verkeersdeelnemers als fietsers en voetgangers. 'Daarnaast worden de fietspaden nog gedeeld met de steeds groter wordende groep (te) hard rijdende snorfietsers.'

Volgens Litjens speelt menselijk gedrag een belangrijke rol bij bijna alle ongevallen. Amsterdam heeft zich in het Meerjarenplan verkeersveiligheid ten doel gesteld het aantal verkeersgewonden in 2015 met een kwart te hebben verminderd in vergelijking met 2010.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden