Fiat GroenLinks plan A10

AMSTERDAM - Collegepartij GroenLinks geeft het verzet op tegen verbreding van de A10 tussen Diemen en Watergraafsmeer.Wethouder Tjeerd Herrema was al verzekerd van een raadsmeerderheid, maar als GroenLinks was blijven dwarsliggen had dat geleid tot een forse botsing in de coalitie met de PvdA.

De wegverbreding is onderdeel van een overeenkomst tussen Amsterdam en Verkeersminister Camiel Eurlings, die ook voorziet in de verbreding en ondertunneling van de A9.

Eerder dreigde de raadsfractie van GroenLinks tegen dit akkoord te stemmen, omdat te weinig wordt gedaan aan geluidsoverlast en milieuvervuiling in Diemen en Watergraafsmeer.

Maar de partij vindt het te ver gaan om Herrema terug te sturen naar de onderhandelingstafel.

''We willen wel dat het college verder gaat praten met het rijk over extra inpassingsmaatregelen voor Diemen en Watergraafsmeer,'' zegt raadslid Barn Geurts van GroenLinks.

De Tweede Kamer pleitte eind vorig jaar al bij Eurlings voor het beperken van de overlast voor de bewoners.

In het akkoord met Amsterdam is veel geld uitgetrokken voor het oplossen van het knelpunt A6/A9. Door een overkapping hebben de omwonenden hier minder hinder van. Maar er is geen extra geld beschikbaar voor de A10 bij Diemen.

GroenLinks in Amsterdam wil een breed onderzoek naar de effecten op de luchtkwaliteit.

Daarbij zou niet alleen naar de gevolgen voor de ringweg A10 moeten worden gekeken, maar ook naar de beoogde uitbreiding van de A2, de tweede Coentunnel en de Westrandweg, die de A4 en de A9 met de Coentunnel zal verbinden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden