Opinie

'Festivalisering is een zegen voor de stad'

De 'festivalisering' van Amsterdam is juist een zegen voor Amsterdam, betoogt David Opdam, oprichter en eigenaar van Pleinvrees.

Festival Buiten Westen in het Westerpark.Beeld De Fotomeisjes

Als geboren Amsterdammer en sociaal geograaf met een loopbaan als festivalorganisator, wil ik een steentje bijdragen aan de discussie over de toekomst van het Amsterdamse nachtleven en festivalklimaat.

In de media lijkt de focus vooral te liggen op de 'tragische' verhalen van enkele individuen. Klagende burgers maken zich druk om de 'verpretparkisering' of 'festivalisering' van hun stad, maar zijn vaak (onbewust) blind voor het grotere plaatje. De festivalisering wordt negatief uitgelegd, maar is juist een ontwikkeling die we als stad moeten omarmen. Een groeiende festivalmarkt en dance-industrie zijn belangrijke katalysatoren voor de stedelijke ontwikkeling van Amsterdam.

Er zijn diverse positieve effecten. Locaties als het Westerpark en de NDSM-werf halen belangrijke inkomsten uit festivals, geld dat besteed kan worden aan onderhoud en versterking van de recreatieve aantrekkingskracht van deze plekken. Bewoners profiteren hier direct van. De groeiende dance-industrie zorgt voor werkgelegenheid in en rondom Amsterdam. Ons bedrijf alleen al organiseert ongeveer dertig evenementen per jaar; we hebben zes fulltime medewerkers en verschaffen werk aan honderden mensen, van bewaking tot glazenhalers en podiumbouwers.

Sinds vorig jaar zien we dat Amsterdam een groeiend aantal festivaltoeristen trekt, mensen die onze stad speciaal met het oog op de festivals aandoen.

Dertig jaar geleden ben ik geboren in de Van Hallstraat, waarna ik de Jacob Catskade van 1987 tot 2005 mijn thuis mocht noemen. Beide adressen liggen in de Staatsliedenbuurt, toentertijd nog onderdeel van stadsdeel Westerpark. Die buurt heeft de afgelopen drie decennia een metamorfose ondergaan.

Werkloosheid en leegstand
De jaren tachtig waren een tijd van grote werkloosheid en leegstand, en de Staatsliedenbuurt was totaal verloederd toen de gemeente in de jaren negentig middels een grootschalig vernieuwingsproject ingreep. Het verval werd een halt toegeroepen, maar de aantrekkingskracht van Westerpark bleef achter bij die van de andere wijken buiten het centrum. Totdat na de eeuwwisseling werd besloten het Westergasterrein te ontwikkelen als cluster van creativiteit en recreatie.

Westerpark moest een aantrekkelijk stadsdeel worden voor jonge dynamische bewoners en ondernemers. Door de komst van Awakenings, het Westergasterras, Pacific Park, Het Ketelhuis, de Westerunie, Rollende keukens, Pitch, Buiten Westen en Milkshake maakten in het afgelopen jaar alleen al meer dan 250.000 van dat soort jonge en vaak hoogopgeleide mensen kennis met dit deel van de stad en met Amsterdam als stad.

Eventueel tijdelijke clustering van creativiteit en culturele activiteit vergroot de aantrekkingskracht van een buurt dusdanig dat meer permanente verbetering van de openbare ruimte vanzelf volgt.

Van afvoergoot naar straat met allure
Ook de NDSM-werf is in de afgelopen vijftien jaar van troosteloze plek tot hotspot getransformeerd. Projectontwikkelaars kunnen er hun geluk niet op. De Wibautstraat veranderde van een afvoergoot in een straat met grootstedelijke allure.

Over een paar jaar zal Amsterdam meer dan 870.00 inwoners tellen (een record), en haar aantrekkingskracht neemt voorlopig nog niet af. Jonge mensen uit binnen- en buitenland willen hier wonen, werken en recreëren, omdat de stad bruist van de energie en creativiteit.

Natuurlijk spelen er in de stadsontwikkeling vele factoren mee, maar voor mij - als ervaringsdeskundige - staat het belang van culturele initiatieven zoals festivals als een paal boven NAP. Voor een enkel individu is de festivalisering een tragedie, maar voor de stad als geheel is het een absolute zegen.

Wilt u reageren op dit artikel? Dat kan. Scroll een beetje naar beneden om een reactie te plaatsen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden