Ferrovial naar Amsterdam om brexit

Is het de brexit of de afgeschafte ­dividendbelasting die de Spaanse bouwreus Ferrovial van Engeland naar Amsterdam drijft?

Ferrovial beheert onder andere de landingsbanen van vliegveld Heathrow Beeld ANP

Een Canadese snelweg, een tolweg bij de Amerikaanse stad Dallas, wegen in Portugal en Groot-Brittannië. Maar ook: een kwart van de landingsbanen van Heath­row, de vliegvelden van Glasgow, Aberdeen en Southampton, onderhoud van WK-vliegveld Doha en de verbouwing en beheer van de internationale terminal van de luchthaven van Denver.

Op papier worden ze vanaf volgend jaar vanuit Amsterdam beheerd. Net als Poolse en Portugese vuilnisophaaldiensten en een mijnbedrijf in Zuid-Amerika.

Ferrovial is als grootste Spaanse bouwbedrijf ook actief in beheer en onderhoud van infrastructuur. Om zijn belangen zeker te stellen, heeft het daarnaast belangen in vliegvelden, snelwegen en vuilnisbedrijven.

Financiële vehikels
Ferrovial verplaatst nu al die niet-Spaanse beheeractiviteiten van het Engelse Oxford naar Amsterdam. Daarmee houdt het al zijn activiteiten binnen de Europese Unie en voorkomt het lastige financiële constructies als Groot-Brittannië volgend jaar op eigen benen verdergaat.

Ferrovial hevelt daarmee 743 miljoen euro aan jaaromzet over naar Amsterdam. In werknemers is de ­impact minder imposant: bij de internationale tak werken 84 mensen. Het bedrijf heeft in een bedrijfsverzamelgebouw op Sloterdijk een aantal Nederlandse bv's, alle finan­ciële vehikels.

De keuze is volgens de Spaanse pers op Nederland gevallen vanwege het gunstige belastingklimaat en de goede bereikbaarheid, zodat de mondiale activiteiten van Ferrovial International makkelijk kunnen worden bezocht.

Die worden voor een groot deel in Spanje belast, hoewel ze in Nederland zijn gevestigd. Ook de door Rutte III afgeschafte dividendbelasting heeft daarin meegespeeld

Verhuizing
Met het vertrek van Ferrovial wordt de druk op Groot-Brittannië verder vergroot. Vorige week waarschuwde Airbus zijn Britse activiteiten te kort­wieken als brexit te omvangrijke gevolgen heeft. BMW schermt met het vertrek van Mini en Rolls-Royce en ook Siemens bereidt zich voor op een verhuizing.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden