Plus

Fences

Er zijn genoeg Hollywoodfilms over blanke Amerikanen die worstelen met de illusie van de Amerikaanse droom, maar hoe zit het met zwarte Amerikanen?

Fences is een oerdegelijk, gepassioneerd sociaal drama Beeld -

Een open deur, maar hun ervaringen komen in Hollywood zelden aan bod. De weinige films die over hen worden gemaakt, gaan over grote gruwelkwesties als slavernij. De films herschrijven de geschiedenis, wat zinvol is, maar het ontbreekt aan films over de alledaagse levens van gewone zwarte Amerikanen.

Er is hoop, want na Moonlight, dat de barrières en de valkuilen toont van opgroeien in een zwarte achterbuurt in Miami, is er nu Fences. Eindelijk, want de verfilming van het toneelstuk waarmee August Wilson in 1987 de Pulitzer Prize won, kende vanaf eind jaren tachtig een lange lijdensweg.

Een sta-in-de-weg was de eis van de in 2005 overleden Wilson dat de regisseur een zwarte Amerikaan moest zijn, iets waaraan studio Paramount niet wilde voldoen.

Verfilming
De plannen verdwenen in een la, maar na het succes van het stuk in 2010 op Broadway, met Denzel ­Washington en Viola Davis in de hoofdrollen, stond verfilming bij Paramount weer hoog op de agenda. Lang verhaal kort: Washington wilde naast spelen in de verfilming ook de regie doen. Het heeft goed uitgepakt, want Fences is een oerdegelijk, gepassioneerd sociaal drama.

De in de jaren vijftig spelende film voert in Pittsburgh eind-vijftiger Troy op (Washington), die als vuilnisman de kost verdient. In zijn jeugd was hij een beloftevolle honkballer.

Troy is ervan overtuigd dat hij door discriminatie nooit een professionele honkbalcarrière heeft kunnen hebben. Onder de oppervlakte van gezellige collega, betrokken vader en echtgenoot broeien sociale frustratie en woede, die exploderen als zijn zoon (Jovan Adepo) wel de kans krijgt om met een studiebeurs een sportcarrière op te bouwen.

Zeepbel
Fences doet met het doorprikken van de zeepbel van de Amerikaanse droom sterk denken aan Arthur Millers Death of a salesman. Dezelfde frustratie en wanhoop over niet-ingeloste beloften en sociale verwachtingen spatten van het doek.

Dat de film zelden doet vergeten dat we naar verfilmd toneel kijken, voelt niet als een bezwaar door het geweldige, bij vlagen aangrijpende acteren van Washington en vooral Viola ­Davis als Troy's echtgenote Rose. Fences, waarvoor Davis de Bafta voor ­Beste bijrol won, is ijzersterk verfilmd toneel.

Fences

Regie Denzel Washington
Met Denzel Washington, Viola Davis
Te zien in Filmhallen, FC Hyena, De Uitkijk, City, Tuschinski
****

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden