Schuim

Feestje van de dag: op zoek naar de nieuwe Tony's Chocolonely

Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: Food Startup Market.

Tim Hage, Max Kranendijk en Fleur Otten van Oma's Soep, soep van opa's en oma's in Amsterdamse buurthuizen.'Opa's en oma's met studenten zijn een goede mix.' Beeld Hans van der Beek

Food en start-up. Je kunt veilig stellen dat deze twee woorden de laatste tien jaar nogal een vlucht hebben genomen.

Logisch dat er een Food Startup Market is.

In de Kitchen Republic staan veertig standjes. Een deejay draait lekkere langspeelplaten en er is een open bar. Dan is het alleen jammer dat het pas half vier 's middags is.

Ik loop meteen culinair journalist Marcus Polman tegen het lijf. "Hier wordt gescout," zegt hij. "Iedereen zoekt de nieuwe Ben & Jerry's of Tony's Chocolonely. Wil je mijn favorieten weten?"

Dat wil ik wel.

"Het lekkerst zijn die pasteitjes daar en het beste is Oma's Soep."

Ik naar Oma's Soep, maar eerst een limonade bij de open bar. Ik krijg vruchtensap met een scheutje Spa Rood. Dit is niet de nieuwe Ben & Jerry's.

Twee vrolijke knapen staan achter twee fikse soepbakken. Snert en champignon. Dat wordt straks champignon.

"We maken soep met opa's en oma's," zegt Mark Kranendijk. "Elke dag in een ander Amsterdams buurthuis."

Deze ouderen hebben weinig aanspraak en komen zo samen met studenten. "Dat is een goede mix. Er komt ook een hoop gezelligheid bij."

Er zijn acht wisselende recepten, vele van de oma's zelf, en om de kosten te dekken verkopen ze de soep aan restaurants en bedrijven.

Sympathiek initiatief. En een lekker soepje.

Ik slenter langs de standjes. Veel zoetigheid, vleesvervangers natuurlijk en alles moet local, ook dumplings blijkbaar.

Ik eet een Indiaas kippenpootje, noem me een conservatief.

Op een diascherm wordt al een tijdje digitaal afgeteld: 'Trust us, it's worth the wait.'
Nog zes seconden, zie ik. Ik wacht keurig af.

Bij nul neemt een jongeman van de Kitchen Republic het woord: "Volgens mij was niemand ermee bezig dat die klok afliep!"

Ik steek op zulke momenten dan ook weer niet mijn vinger op.

Het gaat trouwens over de crowdfunding van hun bedrijfsuitbreiding, dus zo spannend was het niet.

Ik heb nog pasteitjes te goed. Welke adviseert Cheena Hellement?

"Met spinazie-kaas."

Dan toch beter eigen initiatief. Het wordt die met kip.

"Ik heb ook de klassiekers. Maar ik heb een koksachtergrond, dus wilde meer vibe."

Spinazie-kaas dus, en eentje met garnalen. Of met banaan-Nutella.

Excuus?

"Voor de kleintjes."

Ik vraag nog een pastechi met garnalen, ik ben al een grote jongen.

"Journalist van Het Parool!" roept een meisje. "Heeft u interesse in vegan cakes?"

Ik pas beleefd.

Willemijn van Wenum, van Willem-Pie: "Ook niet als het supergezond is? En goed voor het milieu?"

Het wordt langzaam tijd om te gaan.

Wat Food Startup Market
Waar Kitchen Republic, Nieuwe Hemweg
Wie Bart-Jan en Emma Veldhuizen, Max Kranendijk, Cheena Hellement, Holger Breukink, Marcus Polman
Wanneer donderdag 31 januari, 15.30 tot 19.30 uur

Drank en spijs ****
Sfeer **
Hans proefde er niks van

Schuimverslaggever Hans van der Beek Beeld Linda Stulic
Cheena Hellement en Eldert Schoen van Pastechi Jolly. 'Het gaat om de variatie.' Van garnalen tot banaan-Nutella Beeld Hans van der Beek
Team Kitchen Republic: Bas de Vries, Bart-Jan Veldhuizen en Emma Veldhuizen. 'We hebben elkaar in de keuken ontmoet en zijn nu getrouwd.' Aaahh Beeld Hans van der Beek
Culinair journalist Marcus Polman, Fleur Ondersteijn en Emilie Funken van Het PR Bureau, met Hawaïaanse sweets van Jacqueline Chan-Dentoni (The Mochi Co). Beeld Hans van der Beek
Holger Breukink en Michelle Lelieveldt van Björn Burgers. Breukink: 'Je proeft niet dat er geen vlees ­in zit, hè.' Beeld Hans van der Beek
Richard Matulessy en Elly Marie Mulders van Rich Pork, onder meer met vegetarische pulled pork, ­godbetert. Beeld Hans van der Beek
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden