Schuim

Feestje van de dag: minstens tien wilde moeders bij elkaar

Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: De moeder, de schrijver.

Schrijvers en samenstellers Annemarie de Gee en Eva Kelder: 'Sinds ik moeder ben, ben ik nog nooit zo vaak een zeur genoemd.' Beeld Hans van der Beek

Uitgeverij Meulenhoff stuurt een uitnodiging: 'Minstens tien en toch zeker tientallen wilde moeders bij elkaar! Dat moet een vrolijke Schuim-editie opleveren.'

Ze weten het wel te brengen.

Je moet wel tussen de regeltjes ­lezen. Het gaat om een avond in
De Balie, daar ga je al. Schrijvende moeders haken in op het thema van de Boekenweek: De moeder, de vrouw. Want wat nou de moeder? Moeders in de literatuur worden voornamelijk beschreven door hun (mannelijke) zonen. Daarom deze avond. Met echte moeders, echte vrouwen.

Annemarie de Gee en Eva Kelder maakten de bundel Ik, Moeder met schrijvende moeders over het moederschap. Ze praten en lezen vanavond in De Balie.

Ik ken wildere moeders.

De grote zaal is niet heel erg vol. Mannen zijn stevig in de minderheid.

Ik noteer:

De Gee, over haar nieuwe leven: "Tijdens de bevalling dacht ik: dit is mooi, dit is een oerkracht, maar ik dacht ook: ik zal nooit meer schrijven."

Kelder, over het nieuwe soort gesprekken: "Ik ben als moeder uit de kast gekomen. Terwijl je middeleeuws wordt gevierendeeld. Dat komt minder ter sprake."

De Gee: "Moederschap is iets wat je heel graag goed wil doen."

Presentator Merlijn Geurts oppert dat het boek soms best somber is om te lezen. De Gee: "Dat is het moederschap ook! Dat is elk thema dat ertoe doet." En Kelder: "De kritiek op het CPNB-thema is dat ze teruggaan naar de jaren vijftig, de spruitjesmoeder. Maar het thema gaat terug naar de victoriaanse tijd, toen de vrouw als een hond werd gedomesticeerd."

Over die spruitjesmoeder twijfel ik, het gaat wat snel allemaal, maar die gedomesticeerde hond weet ik zeker.

Ook gaat het over inspiratie, tussen alle rust, regelmaat en chaos door. Bij Roos Schlikker gaat een luikje gewoon open onder de douche, of midden in de nacht. "Ik heb een rare bedrading."

Wat De moeder, de schrijver
Waar De Balie, Kleine-Gartmanplantsoen
Wie Annemarie de Gee, Eva Kelder, Roos Schlikker, Yasmine Allas, Aukelien ­Weverling, Nilgün Yerli, Saskia De Coster
Wanneer dinsdag 19 maart, 20.00 tot 23.00 uur

Drank en spijs **
Sfeer ***
Hans hield zich gedeisd

De Gee: "Heb je niet 'Het Niks' ­nodig? Ik word als schrijver toch liever gezien als rockster, en een kind past niet in dat imago."

Conclusie: als een man schrijft over zijn gevoelsleven of erectieproblemen, is dat existentiële literatuur. Schrijft een vrouw daarover, zijn het wissewasjes. Ik vat het scherp samen.

Yasmine Allas: "Ik zou graag een groezelige, witte man zijn. Dan werd ik door een vrouw op mijn wenken bediend en kon ik uren per dag literatuur schrijven."

Na afloop blijven ze lang bij het podium hangen om na te praten, de gang naar de bar gaat moeizaam en met horten en stoten. Daar ­kunnen vrouwen echt wel al een ­inhaalslag maken.

Tips? Mail naar schuim@parool.nl

Denise Larsen (Meulenhoff) en Roos Schlikker, die schreef over een achtergelaten kind op CS. 'Dat ik mijn hoofd daarop kan loslaten, is het mooie aan fictie.' Beeld Hans van der Beek
Schrijver Aukelien Weverling: 'Je wilt het beste voor je kinderen, maar soms geen schone trui, dan heb ik lekker bijgetankt.' Met Nilgün Yerli en schrijver Neske Beks. Beeld Hans van der Beek
Jannah Loontjens: 'Moederschap is net zo belangrijk als liefde en dood, maar wordt weggezet als vrouwenliteratuur.' Met Sanneke van Hassel en Yasmine Allas. Beeld Hans van der Beek
Presentatoren Merlijn Geurts en Ianthe Mosselman: 'Literatuur gaat over de grote thema's, maar ik kan me niet één bevalling herinneren. Dat is best wel raar.' Beeld Hans van der Beek
Ingenieur Jacques H. Bernard: 'Ik vond het heel ­beschaafd.' Vader Christiaan Rhodius: 'Ik vond het met name verwarrend.' Beeld Hans van der Beek
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden