Schuim

Feestje van de dag: Jeugdsentiment in Casa Rosso

Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: preview Bloody Marie.

Paul Gijsberti Hodenpijl (r): 'Ik woonde in het pand waar de opnames waren. Mijn zus is daar geboren.' Met dochter Aileen en buurtbewoner Jan Bas. Beeld Hans van der Beek

Het is zondagmiddag en ik sta voor de rij van Casa Rosso. Non stop live porno voor 45 euro, inclusief drank 55 euro. Dan lijkt de keuze me duidelijk.

Ik loop niet graag alleen over de Wallen, ik zie eruit als een klassieke hoerenloper. Oud, dik, kaal. Meteen toen ik kaal werd, tegen mijn dertigste al, begonnen de ­hoeren opeens tegen het raam te tikken als ik voorbij liep.

Vandaag heb ik een alibi. Bloody Marie wordt hier vertoond. De film is op de Wallen opgenomen en als bedankje voor de overlast mogen buurtbewoners als eerste komen kijken.

We schuifelen het theater binnen. Een doodgewone bioscoopzaal. Ik herinner me dat heel anders.

In mijn studentenjaren werd ik ingewerkt als gids op de Wallen. Toen was dat nog grappig. We spreken over begin bange jaren negentig.

Van die rondleidingen is nooit wat terechtgekomen, maar bij de tour zat een tussenstop in Casa Rosso. Wonderlijke plek.

Een verrassend mooi, burlesk theatertje. Je verwachtte een chansonnière of hooguit iets met tepelkwastjes, maar op een ronde schijf lagen er twee te rollebollen.

Daaromheen zaten mensen aan tafeltjes met schemerlampen en al.

Zo'n schijf ligt er nog steeds, op het podium voorin. Die draait de rest van de week vast nog altijd rondjes, maar nu staat daar een diascherm.

Het zit vandaag ook nog eens ongelooflijk krap in deze stoeltjes. In vergelijking hiermee kun je bij Ryanair languit de benen strekken.

Een man naast me heeft hetzelfde probleem. Niek: "Ik denk dat het gemaakt is voor Aziaten."

Een duo in de rij voor me gaat ergens anders zitten. Niet vanwege de krapte. Paul Gijsberti Hodenpijl: "Heb je de vlekken op die stoel gezien?"

Nu wel ja, en bedankt.

Wat preview Bloody Marie
Waar Casa Rosso, Oudezijds Achterburgwal
Wie Guido van Driel, Noortje Wilschut, Paul en Luci Gijsberti Hodenpijl, Margot Muis, Reine Nust
Wanneer zondag 17 februari, 13.30 tot 15.30 uur

Drank en spijs *
Sfeer **
Hans had overleg: het was de Moulin Rouge

Bij binnenkomst hebben we allemaal een consumptiebonnetje gekregen. Er zou na afloop een borrel zijn, maar ik vraag me af waar dan.

Als je ziet hoe economisch deze ruimte is volgebouwd, verwacht ik geen gezellig extra barretje een deur hiernaast.

En inderdaad: een jonge man neemt rij voor rij de bestelling op. Je wordt hier geserveerd.

"Welkom in dit prachtige theater," zegt Noortje Wilschut van de pr. Hier en daar schiet iemand in de lach.

Regisseur Guido van Driel vertelt dat hij in de jaren negentig zelf Wallenbewoner was en hier heel vaak langs reed.

"En nu ben ik voor het eerst binnen."

Hier en daar: "Jaja."

Ik spreek nog een vrouw met eenzelfde nostalgie. "Mijn hele jeugd ligt hier," zegt Margot Muis. "Nooit gedacht dat ik nog eens op een zonnige zondag in Casa Rosso zou zitten."

Ik ook niet, Margot.

Tips? Mail naar schuim@parool.nl

Schuimverslaggever Hans van der Beek Beeld Linda Stulic
Regisseur Guido van Driel met Chris Stenger en Noortje Wilschut van Family Affair Films: 'Welkom in dit prachtige theater.' Beeld Hans van der Beek
Buurtbewoner S.L. Sarin: 'Ik heb geen overlast gehad, ik woon net aan de andere kant.' Bregje van der Wijst: 'Wij zijn hier voor de gezelligheid.' Beeld Hans van der Beek
De betreffende zus, Luci: 'Ik heb er 51 jaar gewoond. Ik was toch wel emotioneel toen ik het zag. Een gekke gewaarwording.' Met jeugdvriendin Margot Muis. Beeld Hans van der Beek
Buurtbewoners Niek en Marie zitten ook krap. Niek: 'Zo pasten er een paar rijtjes stoelen bij.' Beeld Hans van der Beek
Buurtbewoners Tracy Weiman en Reine Nust: 'Moeten we verrast kijken, of blij, of geschokt?' Beeld Hans van der Beek
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden