schuim

Feestje van de dag: gekkigheid bij Art, no-art & anti-art

Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: boek Art, no-art & anti-art.

Kunstenaar Tinkebell en galeriehouder Harry Ruhé: 'Mensen worden onrustig en kwaad van haar werk. Voor mij is dat kunst: dat je er onrustig van wordt.' Beeld Hans van der Beek

Ik krijg weer een vrolijkmakende uitnodiging voor een boek over kunst en anti-kunst. Voorbeeld: in Amsterdam in 1978 werden bezoekers tijdens een performance onder dwang uitgekleed en opgesloten in een kooi die onder stroom stond.

'Geen reden voor ongerustheid, u bent van harte welkom.'

Ik stap art space Locus Solus binnen, toevallig met vier grijzende liefhebbers van de kunsten.

"Dit begint meteen goed," zegt een man. Hij wijst naar de beroemde poster van het Groninger Museum waarop een mevrouw een kleine boodschap doet in de mond van een meneer.

Het viertal gaat er eens goed voor staan. Een oma neemt een foto met haar mobiel, inzoomend.

Dit begint inderdaad meteen goed.

Ik maak een rondje.

Er hangt een hoop schitterende gekkigheid. Een pistool van huid, de naaktkalender van Tinkebell, een kapot canvas, de pindakaasvloer van Wim T. Schippers natuurlijk. Kijk aan, lichaamsdelen in weckpotjes.

Ik heb langzaam wel een wijntje verdiend.

Een bijzonder enthousiaste galeriehouder Harry Ruhé vertelt over het boek dat hij samenstelde over enkele decennia met radicale performances. "Maar je moet het wel gewoon mee op vakantie kunnen nemen."

Schuimverslaggever Hans van der Beek Beeld Linda Stulic

Er staan 428 plaatjes in het boek, allemaal van grensverleggende kunst, al is dat een afgekloven term, maar het dekt de lading. "De vormgever moest wel af en toe slikken."

Daarna vertelt hij over zijn dochter, Suzanna Louise. "Die heeft een app en daar leeft ze van. Ze doet niets. Ze vertelt alleen dat ze naar de winkel gaat of de sauna. Daar betalen mensen voor. Ik snap er ­helemaal niets van."

De tijden zijn veranderd.

Ruhé heeft nog een voorbeeld: in de jaren zeventig maakte fotograaf Jacqueline Livingston foto's van haar zesjarige zoontje die gezellig met zichzelf zat te spelen. Toen kon dat nog, nu heeft hij die collectie maar niet eens in zijn boek opgenomen.

"Mijn kinderen begrijpen niets van mijn wereld, ik begrijp niets van hun wereld."

Hij wil ook graag zijn vrouw voorstellen. "Veertig jaar geleden ontmoet. Ik zei: 'Ik beloof je niks, maar je zult je nooit vervelen.' Nou, kijk om je heen."

Zo is dat. Langspeelplaten in stukken geknipt en weer terug­geplakt. Kunst die zichzelf vernietigde, een sculptuur dat ontplofte. "Hartstikke interessant."

Of het kunstwerk dat op de vloer ligt, midden in de art space. Het is Painting to be stepped on, van Yoko Ono, een replica dan, maar wel gemaakt door de kunstenaar zelf.

Ik heb altijd al eens op Yoko Ono willen staan, dus daar sta ik even later. Niet springend, dat doe je op zo'n moment dan toch ook weer niet.

Tips? Mail naar schuim@parool.nl

Wat boek Art, no-art & anti-art
Waar Locus Solus, Oudezijds Voorburgwal
Wie Harry Ruhé, Tinkebell, Phil Bloom, Franck Gribling, Joanneke Meester, ­Suzanna Louise Ruhé
Wanneer vrijdag 29 april, 17.30 tot 19.30 uur

Drank en spijs **
Sfeer ****
Hans ontmoette twee generaties van verwarring

Jazz (nanny) en dochter Susanna Louise, als @suzannalouisee zo'n 43.000 volgers op Insta. 'Het lukt goed om daar van te leven, ja.' Beeld Hans van der Beek
Kunstenaar Franck Gribling: 'Al die eenmalige performances, als een bevlogen archivaris was Harry erbij.' Met Tuja van den Berg, de partner van Ruhé. Beeld Hans van der Beek
Collectioneur Ger Fransen en kunstenaars Joanneke Meester en Floor van Keulen. Meester: 'Zullen we bij mijn pistool gaan staan?" Graag!' Beeld Hans van der Beek
Styliste Shelley Dohmen en Phil Bloom, ook onderdeel van de televisiecanon. Beeld Hans van der Beek
De kunstenaars Louwrien Wijers en Albert Van Der Weide. Alles met hoofdletter? 'Ja, dat is een licht verzet tegen typografische afspraken.' Beeld Hans van der Beek
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden