Feestje van de dag: Brard, in redelijk decente pose

Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: Amsterdam XXXL

Covermodel Patty Brard Beeld Hans van der Beek

Mark Teurlings heeft een eigen glossy, Amsterdam XXXL. Dat klinkt misschien als gay ­porno, maar het is een blad met de nadruk op positieve verhalen, want daar is behoefte aan.

Op geen enkel fatsoenlijk feest in deze stad ontbreekt Teurlings. In zijn vrije tijd is hij advocaat. Hij wordt wel de media-advocaat ­genoemd en ook de glamour­advocaat. Dat komt ervan als je tientallen BN'ers door hun scheiding helpt en regelmatig aanschuift bij een showbizzdesk hier en daar.

Ontzettend aardige vent verder.

Dit jubileum viert hij in de Harbour Club. Vorige edities werden gepresenteerd in Carré, Momo, Gassan Diamonds, onder meer.

Straks toch even polsen hoe hij dat doet.

Op een podium staat een schildersezel met de nieuwe cover. Ik zie gouden ballonnen in de vorm van een 1 en een 0, pal naast elkaar.

De dj houdt er even mee op en het woord is aan Teurlings.

"Heel even. Heel even, alsjeblieft. We hebben niet zo lang nodig."

Op zijn tiende presentatie kent Teurlings zijn pappenheimers.

Wat tiende editie van Amsterdam XXXL
Waar Harbour Club, Cruquiusweg
Wie Mark Teurlings, Patty Brard, Fajah Lourens, Dirk Zeelenberg,
John van den Heuvel, Marielle van Essen, Sam de Wit
Wanneer dinsdag 26 maart, 18.00 tot 21.00 uur

Drank en spijs ****
Sfeer *****
Hans zag Yves Gijrath twee vrouwen van zich afslaan, best knap

Tweeënhalf jaar geleden is hij ­begonnen, hij dacht dat het bij die eerste zou blijven, maar nu dus de tiende alweer.

"Heel even. Heel even! En jongens, wie kaviaar wil, daar in de hoek."
Zowaar iets van applaus.

Patty Brard komt naar voren, zij staat op de jubilerende cover. Ze is erg trots en wil graag dat er gezongen wordt.

Dat gebeurt, in de gloria.

We gaan over tot de onthulling van de cover. O, op de ezel stond blijkbaar de vorige editie. Nu zien we opeens Brard, in redelijk decente pose.

Iets later op de avond vraag ik Teurlings naar zijn succes.

"Zal ik je uitleggen. Veel bekende mensen willen helpen, de een over mode, de andere over boten, allemaal gratis. Zodra ze om betaling vragen, zeg ik: sorry, er staan er nog tien in de rij die in dit blad ­willen."

Inkomsten komen van advertenties, alleen de drukker, artdirector en eindredacteur worden betaald.

"Iedereen zei: het duurt twee jaar voordat je break-even bent. Ik was dat vanaf het begin, nu maak ik winst. Ik heb altijd gezegd: ik wil geen verliesgevend blad. Dan maar niet."

Oplage is 20.000, aanvankelijk gratis. "Opeens wilden mensen een abonnement, wisten wij veel. Voor de gein zei ik: vijf euro. Maar de AKO en Bruna zeiden: dat is veel te weinig. Nu kost het 7,95 euro. Leuk hè?"

Ook zijn presentatiefeestjes hangen van sponsoring aan elkaar. "Ik heb wel een zwarte lijst: racisme, dronken, handtastelijk. Ik heb er vanavond ook al drie gespot."

Wat een man.

Tips? Mail naar schuim@parool.nl

Schuimverslaggever Hans van der Beek Beeld Linda Stulic
Fotograaf Aimée Schutselaars en oud Re-Playzanger Sam de Wit: "Je weet toch, je wordt uitgenodigd. Relaties." Beeld Hans van der Beek
Marc Tuijp, partner RTL/Talpa-presentatrice Stephanie Tency en Bradley Miles: "Doe maar: Bradley Miles, of manager, of manager van Amsterdam" Beeld Hans van der Beek
Misdaadjournalist John van den Heuvel en advocaat ­Marielle van Essen, voor altijd in het geheugen door haar lamp met vergulde kalasjnikov als voetstuk in kantoor. Beeld Hans van der Beek
Graag geziene gasten: Lifestylecoach Fajah Lourens en acteur Dirk Zeelenberg. Beeld Hans van der Beek
Advocaat en bladenmaker Mark Teurlings: "Zal ik je ­uitleggen." Met hoofdredacteur Jimena Rico. Beeld Hans van der Beek

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de Stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.

Ook leuk: volg @pshetparool op Instagram.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden