Plus

Fedde Le Grand (38): 'Ik vind dat ik rond mijn 45ste moet stoppen'

Fedde Le Grand (38) reist als dj de wereld over. Morgen geeft hij een uitverkocht optreden in de Ziggo Dome. 'Ik vind dat ik rond mijn 45ste moet stoppen.'

Fedde Le Grand. Beeld Ivo van der Bent
Fedde Le Grand.Beeld Ivo van der Bent

Dj Fedde Le Grand - zijn echte naam - buigt zich bezorgd over het tafeltje in de Hiltonbar. "Ik zie niets uitslaan, klopt dat?" Hij knipt met zijn vingers, houdt zijn gezicht vlak bij de dictafoon. Zodra hij ervan overtuigd is dat die het doet, gaat hij zitten.

Vergeet hij niet dat hij zo nog op de foto moet en dat zijn volgende interview meteen daarna begint? John de tourmanager is er even bij komen staan. Hij gaat een tafel verderop zitten met zijn laptop en doet alsof hij Le Grand niet in de gaten houdt. Die is aangevallen op de bonbons. Hij mag niet snoepen, zegt hij met een stukje noga in zijn mond, maar hij heeft honger. Er was vandaag nog geen tijd om te eten.

Deze laatste repetitiedagen zijn heel belangrijk, legt hij uit. Zaterdag draait hij in een afgeladen Ziggo Dome. Vijf dagen later treedt hij op in Miami. Dan vliegt hij door naar New York, San Diego, San Francisco, om eind april weer terug te keren voor een optreden in Nederland. Sinds zijn megahit Put Your Hands Up 4 Detroit (2006) reist Le Grand de wereld over.

Is dat nog spannend, zo'n optreden?
"Ja. Dat van zaterdag zeker. Dat wordt echt een show. Een spektakel. Er werken ongeveer honderd mensen aan mee. Licht- en geluidstechnici, choreografen, dansers." Het is even stil. "We hebben zelf moeite het te omschrijven, eigenlijk. Want ja, wat is dit nou?"

Ja, wat is dit nou?
"Ik denk dat je het kunt vergelijken met een groot concert à la Katy Perry of Coldplay. Het is meer een belevenis dan een optreden. We doen dit maar één keer, dus dat maakt het extra spannend. Er gaat altijd wel íets fout namelijk; een lamp die niet aangaat, ofzo. Maar hopelijk is het niks zichtbaars. Of hoorbaars."

null Beeld Ivo van der Bent
Beeld Ivo van der Bent

Op welk moment vallen de zenuwen weg?
"Na een minuut of vijf. Dan zit ik echt in de show en heb ik geen tijd meer om me zorgen te maken. Dan kijk ik alleen nog maar naar de zaal en speel ik in op wat daar gebeurt."

Het ergste wat kan gebeuren: geen reactie van het publiek. Dan heeft Le Grand nog liever dat iedereen wegloopt. "Dan weet je ten minste zeker dat je het niet goed doet. Wanneer ik de zaal niet kan lezen, weet ik niet wat ik moet doen. Harder of zachter, sneller of langzamer?"

Sms'ende concertgangers vindt hij ook erg, of wanneer ze staan te hangen of te gapen. Vanaf de dj-booth heeft hij zicht op de eerste tien rijen. Meestal pikt hij er in gedachten een paar mensen uit. Zijn ijkpunten. Hebben ze het naar hun zin? Dansen ze nog wel? "Je kunt met niemand overleggen, hè. Dj'en is een solosport."

Eén die je aardig beheerst, toch?
"Ik moet nog veel leren. Als dj ben je in je eentje een hele band. Op mijn nieuwe album staat een hiphopachtige track. Daar heb ik echt op gestudeerd. Hoe zit dat ritmisch in elkaar? Het is niet simpelweg wat knopjes indrukken. Je bent met de hele sound bezig. Ik denk na over het gevoel dat ik wil oproepen. Moet je er energie van krijgen of wordt het juist mellow? Ik speel de baseline in, de akkoorden, ik arrangeer alles zelf. Een synthesizer is een doods instrument: ik moet er zelf emotie aan toevoegen."

Wordt het dj-vak onderschat?
"Ik heb weleens het idee dat mensen denken dat je maar een beetje heen en weer schuift met knoppen. Maar elk liedje begint met alleen een idee. Ik heb een akkoord of melodie in gedachten en daar bouw ik omheen. Het is veel uitproberen. Soms ben ik een hele dag bezig en heb ik uiteindelijk nog niks."

"Over Put Your Hands Up 4 Detroit deed ik een week. Ik luister veel funk en was toen gefascineerd door het nummer Flashlight van The Parliament. Daarin zit een zes minuten durend basloopje. Hoe blijft dat toch interessant? dacht ik. Dat moest mij ook lukken. Die stem jatte ik vervolgens van een vage, obscure plaat van Matthew Dear."

Even iets anders. Word je vaak opgewacht door groupies?
"Dat verschilt erg per land. In Europa zijn de vrouwen erg nuchter. Er wordt meestal alleen vriendelijk gelachen. De vrouwen die echt overdrijven, willen vaak alleen maar in de dj-booth. Het gaat hen helemaal niet om jou." Le Grand neemt nog een bonbon en gaat verzitten. "Maar er zijn ook mensen die hun beha gooien."

Moet je weer naar huis met een koffer vol beha's.
"Nee, die neem ik niet mee. Dat vind mijn vriendin niet leuk. Al is Audrey niet zo snel geïntimideerd. Ze staat misschien wel sterker in haar schoenen dan ik. Vooral zakelijk. Ik vertrouw wat dat betreft op haar."

Wanneer dan?
"Ze voelt meteen aan als iemand niet goed voor me is. Ik trap overal in. Als iemand aardig tegen me doet, denk ik: O, wat een leuk persoon."

En dan ben je ineens eigenaar van een kaashandel.
"Ja, of van een bloemenzaak. Mensen vinden altijd dat ik ergens in moet investeren. Maar ik weiger van het slechtste uit te gaan. Ik wil mijn ontvankelijkheid helemaal niet kwijt. Ik wil gewoon aardig kunnen doen. Dan moet Audrey iedereen maar wegslaan."

Je bent nu 38. Hoelang blijf je nog dj-en?
"Ik weet natuurlijk niet hoe mijn carrière gaat lopen, maar ik vind dat ik rond mijn 45ste moet stoppen. Anders wordt het lelijk. Zo'n oude man die de dj-booth binnen komt strompelen: dat is zielig."

Le Grand is zo'n tachtig dagen per jaar thuis. En dan doet hij helemaal niets. Behalve koffie zetten dan. En gamen. "Het is lekker even zelf te mogen bepalen wat ik ga doen en hoe laat. Dat wordt de hele dag voor me geregeld." Niet dat het een straf is, zegt hij gauw. Maar het heeft een keerzijde.

null Beeld Ivo van der Bent
Beeld Ivo van der Bent

Hoe bedoel je?
"Dit werk met al dat reizen snoept heel stiekem je reserves weg. Als het even niet goed gaat - zakelijk of privé - en je krijgt dan een tegenslag, voel je pas hoe moe je bent. Ik houd goed in de gaten hoe ik me voel. Zoals elke artiest heb ik me ook periodes huilend het vliegtuig in gesleept. Ik probeer zo gezond mogelijk te eten en ik sport veel. In het begin zijn die vliegreizen leuk, maar het is echt zwaar."

Wat vind je het moeilijkst?
"Die vrijheidsberoving. En de kritiek. Ik lees geen comments meer. De slechte reacties blijven te lang hangen. Ook heb ik soms het gevoel dat ik mijn leven op pauze zet door steeds weg te gaan. Ik doe mijn ding en kom dan weer terug. Maar mijn vrienden gaan verder. Je groeit uit elkaar. Ik ben daar wel mensen door kwijtgeraakt."

John de tourmanager gebaart. De fotograaf is er. Afronden, goed? Zo meteen door naar interview twee. Le Grand knikt. Vertelt nog even gauw over de serie die hij tijdens zijn 18-uur-durende vlucht heeft gekeken: The Dog Whisperer. Echt interessant hoe honden zich spiegelen aan het gedrag van hun baas, zegt hij.

Als Le Grand geen dj was, had hij wel psychologie willen studeren, ware het niet dat hij 'knetterdyslectisch' is.

En dan moet hij echt met John mee.

- Geboren 7 september 1977, Utrecht
- 1989-1994 Katholieke Scholengemeenschap De Breul in Zeist (begint met atheneum, zakt door zijn dyslexie af naar mavo en behaalt ook een havodiploma)
- Begint zijn carrière als dj in De Danssalon in Eindhoven
- 2006 Put Your Hands Up 4 Detroit wordt een hit en belandt op de eerste plaats in de UK Singles Chart
- 2007- 2015 draait op dancefeest Sensation White in Amsterdam en later in twintig andere landen
- 2011 behaalt vijf nummer 1-noteringen in de Beatport charts (muzieksite voor dj's) met één remix voor Coldplay
- 2013 presenteert elke zaterdagnacht Darklight Sessions op Radio 538

Fedde Le Grand woont met zijn vriendin Audrey van den Hout in Tilburg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden