Fashionweek steeds meer voor gewone modeliefhebber

De Amsterdam Fashion Week (AFW) is steeds toegankelijker voor de modeliefhebber. Waren de catwalkshows op het Westergasfabrieksterrein voorheen alleen te zien voor professionals uit de modebranche, tijdens de 19e editie kan ook het publiek de creaties van bekende ontwerpers aanschouwen. Hiermee voldoet de organisatie aan de grote vraag die hiernaar was, zei directeur Bart Maussen van de AFW donderdag.

Modellen showen creaties van Claes Iversen tijdens de 18e editie van de Amsterdam Fashion Week Beeld anp
Modellen showen creaties van Claes Iversen tijdens de 18e editie van de Amsterdam Fashion WeekBeeld anp

'De Amsterdam Fashion Week werd door Amsterdammers zelf als een elitair feestje gezien. De stad stond er bol van, maar niemand kon er naartoe.' Door gratis lid te worden van de zogeheten Frontrowclub, kan iedereen die dat wil de catwalkshows via internet bekijken of een kaartje kopen om erbij te zijn. Per show zijn zo'n 100 plaatsen beschikbaar voor deze groep, echter niet zoals de naam van de club doet vermoeden op de gewilde eerste rij. Voor gemiddeld 35 tot 50 euro kunnen 'fashionistas' de laatste creaties zien van bijvoorbeeld Spijkers en Spijkers en Tony Cohen.

Toegankelijker
'We werken er de laatste jaren hard aan om de fashionweek toegankelijk te maken voor iedereen', vult Holly Syrett, verantwoordelijk voor het zakelijke en publieksprogramma, aan. 'We hopen op deze manier meer mensen te bereiken.' Naast de ongeveer 30 ontwerpers die hun werk vanaf volgende week vrijdag op de catwalk tonen, begint zaterdag al de Fashionweek Downtown. Zo zijn er rond hetMuseumpleindiverse modeshows van onder anderen Studio JUX, O My Bag & Dido Yland en Elise Kim. Tijdens het zogeheten Fashion Weekend zijn er zo'n 60 publieksactiviteiten in winkels, horecazaken en bij musea, waaronder een openingsfeest in club Air.

Syrett hoopt dat door het publiek meer te betrekken bij het mode-evenement, dat tot en met 16 juli duurt, Nederlanders trotser worden op de ontwerpers in ons land. 'In Engeland heb je dat veel meer. Daar kent zelfs een bouwvakker Vivienne Westwood.' Het modebewustzijn is hier volgens Maussen lager dan in andere landen. 'We streven ernaar mensen meer te prikkelen door te laten zien wat er te koop is. En hoe je iets meer aandacht aan je outfit kunt besteden. Dat hoeft niet überfashionable, maar we kunnen het straatbeeld best een beetje opvrolijken.'

Modestad
De Amsterdam Fashion Week moet ook de positie van de hoofdstad op modegebied internationaal verbeteren. Hierbij is veel aandacht voor duurzaamheid, innovatie en de aantrekkingskracht voor creatieven. De stad trekt steeds meer internationale merken naar zich toe, weet Maussen. 'En ook in de denimindustrie is Amsterdam voorloper.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden