Fashion Week: Van streetchic naar chic

Tijdens de twaalfde editie van Amsterdam Fashion Week zijn ze er weer volop: mooie jurken. Maar er kan er maar één de mooiste zijn. Het Parool koos dit weekend voor een jurk van EnD. De Jurk is tot morgen te zien in de etalage van Maison de Bonneterie.

Toen Eva van Overbeeke (29) en Delia Drel (30) in januari 2007 met hun label EnD begonnen, deden ze dat met capuchontruien, felle kleuren en leggings. 'Streetchic' werd hun kleding toen gelabeld.

Van die straatwaarde hebben ze zeker profijt gehad - met hun kleurige kleding en chaotische prints liftten ze mee op de streetwearhype - maar inmiddels kan het voorvoegsel 'street' wel weg. Van Overbeeke en Drel gaan op chic.

Waar ze voorheen naar campy neigden, focussen ze zich nu op glamour: dit was hun meest vrouwelijke collectie ooit, getiteld Film Noir en geïnspireerd op het Hollywood uit de jaren veertig en vijftig. Veel zwart, goudkleurige accenten en - en dat is typisch EnD - grafische lijnen.

Ze hadden goed, hier en daar zelfs iets te goed, naar het huidige modebeeld gekeken. Oftewel: duidelijke jarentachtiginvloeden en veel puntige schouders, precies het soort schouders dat eerder in Parijs te zien was.

De Jurk van het Weekend is eigenlijk een ruimvallende, lange sweater. Een jurk zoals de ontwerpsters 'm zelf graag dragen. Stoer, tikje nonchalant en supercomfortabel. Chic vanwege kleur- en materiaalgebruik. ''We willen onszelf blijven ontwikkelen. We willen blijven verrassen,'' zegt Van Overbeeke. ''Iedereen verwacht dat wij iets met kleur doen, daarom deden we het dit keer juist niet,'' valt Drel bij. Ze vinden zichzelf te jong om nu al in een hokje gestopt te worden.

Bovendien, weten ze nu, verkoopt zwart beter. ''Onze vorige collectie werd door de pers heel goed ontvangen, maar winkeliers waren huiverig voor zo veel kleur,'' zegt Drel. Verkooppunten hebben ze nog niet; momenteel hangt hun kleding bij de Bonneterie, maar dat hebben ze te danken aan Amsterdam Fashion Week.

Intussen hebben ze over aandacht niet te klagen. Sinds ze twee jaar geleden een persbureau in de arm namen, is hun kleding regelmatig in de glossy bladen te zien. ''Nu hebben we eindelijk de productie op orde. We kunnen leveren, dus laat de klanten maar komen,'' lacht Drel. (BREGJE LAMPE)

Foto Geert Snoeijer Beeld
Foto Geert Snoeijer
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden