Familiebedrijven komen crisis beter door
DEN HAAG - Familiebedrijven komen de crisis beter door dan andere ondernemingen. Doordat ze zich meer op de lange termijn focussen en geen last hebben van opdringerige aandeelhouders, kunnen ze zich beter wapenen tegen economisch onheil, blijkt uit een rondgang langs diverse deskundigen.
''Familiebedrijven zijn extra zuinig op hun klanten en leveranciers. Dat betaalt zich in slechte tijden uit'', zegt Ilse Matser, Lector Familiebedrijven van Hogeschool Windesheim en verbonden aan de Universiteit Utrecht. Volgens Albert Jan Thomassen van de Vereniging Familiebedrijven Nederland hebben familiebedrijven hun financiën over het algemeen beter op orde.
Marnix van Rij van adviesbureau Ernst & Young wijst erop dat familiebedrijven niet zo snel schrikken van een economische dip. ''Op een recessie zullen ze minder angstig reageren. Veel bedrijven worden al generaties lang geleid door dezelfde families, die dus uit ervaring weten wat zich allemaal kan voordoen.''
Uit onderzoek dat Ernst & Young gisteren naar buiten bracht, blijkt dat familiebedrijven veelal vasthouden aan een bepaalde strategie en niet snel te veel hooi op hun vork nemen. ''Ze voelen geen hete adem van hitsige aandeelhouders, die alleen maar uit zijn op winst voor de korte termijn'', aldus Van Rij.
Nederland telt ongeveer 180.000 familiebedrijven, die samen goed zijn voor 40 procent van de werkgelegenheid. Daar zitten grote ondernemingen bij, zoals winkelketen Blokker, maar de meeste behoren tot het midden- en kleinbedrijf. Sommigen bestaan al honderden jaren. (GPD)