Faillissementen geven online shoppen boost

Mensen kopen meer en meer via internet. De groei van de bestedingen online werden daarbij in het eerste halfjaar van 2016 extra gestimuleerd door het aantal recente faillissementen van ketens in de winkelstraat, vooral in IT en mode.

In de eerste jaarhelft werd voor ruim 9,5 miljard euro online gewinkeld. Beeld anp

Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker GfK. In de eerste jaarhelft werd door Nederlandse consumenten voor ruim 9,5 miljard euro gewinkeld online, tegenover 8,1 miljard in dezelfde periode een jaar eerder.

Met name telecomproducten, elektronica en kleding vinden via het wereldwijde web gretig aftrek bij de mensen thuis. Ruim de helft van het onlinebudget werd daaraan besteed. De overige 4,4 miljard euro werd uitgegeven aan de online aankoop van diensten, zoals vliegtickets en verzekeringen.

Faillissementen
Vooral in het tweede kwartaal is volgens GfK een forse groei van de online bestedingen terug te zien. Waar deze in het eerste kwartaal op jaarbasis met 13,3 procent groeiden, bedroeg de groei in het tweede kwartaal bijna 22 procent.

Volgens de onderzoekers is deze sterke stijging voor een groot deel toe te schrijven aan de recente faillissementen van een aantal grote retailers die bepalend waren in de winkelstraat. "Het online kanaal profiteert direct van deze daling in het fysieke winkelaanbod," concludeert GfK.

Ook ouderen
Online winkelen wint ook bij ouderen terrein. Van de 65-plussers kocht in het afgelopen kwartaal 64 procent wel eens een dienst of product online. Dat was een jaar eerder nog 58 procent. Dit komt volgens de onderzoekers mede door het stijgende vertrouwen van deze doelgroep in de markt. Wel zijn ouderen nog relatief huiverig om de smartphone voor onlineaankopen te gebruiken.

De verwachting is dat de groei van internetbestedingen zich in de rest van het jaar voortzet en dat de online omzet voor het hele jaar uitkomt op ruim 19 miljard euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden