Faillissement Stint treft ook Amsterdamse ondernemers

Edwin Renzen, bedenker en ceo van Stint Urban Mobility, heeft faillissement aangevraagd bij de rechtbank. Meer ondernemingen ondervinden daar de gevolgen van. 'Ik weet gewoon niet of ik mijn hoofd nog ­boven water kan houden.'

Beeld ANP

"Mentaal gezien zal ik nooit opgeven, maar fysiek? Daar kan ik weleens de grens gaan aantikken," zegt Daan de Geus (31) van het Amsterdamse koeriersbedrijf E-Bakkie. In anderhalf jaar heeft de jonge ondernemer een bedrijf opgezet met een half miljoen euro omzet per jaar. Het concept: met Stints horeca bevoorraden in de hoofdstad.

"Het is snel en duurzaam, maar toen de minister van Infrastructuur en Waterstaat de Stint op de openbare weg verbood, moesten we in minder dan 24 uur op zoek naar een oplossing."

Bestellingen vervoeren via bestelbussen gaat langzamer dan met de elektrisch aangedreven bolderkar en in bakfietsen past minder. "Onze loonkosten rijzen daardoor de pan uit. Ook kunnen we minder leveren en is onze omzet in één maand met 40 procent gedaald."

Handige Harry
In Denemarken en in Azië heeft De Geus twee elektrisch aangedreven voertuigen gevonden die net als de Stint op de stoep kunnen worden geparkeerd.

Maar de levertijd is lang, te lang misschien. "Mijn klanten kunnen niet lang meer wachten op een oplossing."

Cor Schuurman, directeur van kinderopvang Tinteltuin, die ook Stints gebruikte, noemt het faillissement zonde. "Het moet dramatisch zijn voor de eigenaar. Ik hoop dat er een handige Harry is die de boel opkoopt en doorstart."

Touringcar
Een deel van de kinderen loopt nu onder begeleiding naar de opvang. "We hebben ook een touringcar ingezet en medewerkers rijden met eigen auto's naar scholen." Die kosten worden niet doorberekend aan de ouders. "Alles komt voorlopig nog ten laste van ons eigen financiële resultaat."

Voor de duurzame Amsterdamse start-up Foodlogica is het faillissement van Stint minder penibel. "Wij hebben onze vier Stints geleased. Het leasebedrijf heeft het geld vorige maand teruggestort," zegt Francesca Miazzo (36).

"We hebben daarna twee bakfietsen gekocht." Voor uitbreiding van het bedrijf wordt gezocht naar een soortgelijk voertuig uit het buitenland. "Maar we moeten eerst uitzoeken of die wél voldoen aan alle Nederlandse veiligheidseisen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden