Fabrikant stopt met Canta
Na een productietijd van bijna vijfentwintig jaar is deze week de laatste Canta van de loopband in Veenendaal gerold. De onderdelen voor de kleine autootjes zijn op.
De eerste Canta, waarvan er inmiddels velen door de straten van Amsterdam rijden, was in 1995 de rode Canta LX. Sindsdien werden nog drie andere modellen ontwikkeld. In totaal verlieten in die tweeëntwintig jaar 4.645 Canta's de fabriek. Daarvan rijden er nog 3000 rond, de meeste daarvan in grote steden.
De belangrijkste reden voor de fabriek van Waaijenberg Mobiliteit om te stoppen is het feit dat de nodigde onderdelen niet meer te verkrijgen zijn voor de 45-km voertuigen. Onderdelen die vroeger beschikbaar waren, zijn nu niet meer te krijgen, laat de fabrikant in een persbericht weten. Reparaties van bestaande auto's kunnen nog wel worden uitgevoerd.
De fabrikant laat wel weten dat dit niet het einde van de fabriek is. In oktober komt Waaijenberg met een nieuw soort invalidewagen op de markt.
Amsterdam
In Amsterdam hebben bewoners dubbele gevoelens over de autootjes die op de stoep mogen parkeren. Wethouder Pieter Litjens (verkeer) liet in juni weten een parkeerverbod op de stoep te willen voor kleine voertuigen als de Canta. Het kan echter nog wel anderhalf jaar duren voordat dit van kracht kan gaan aangezien het verbod langs Den Haag moet.
Ook probeerden de gemeente het aantal Canta's in de stad terug te schroeven door de toewijzingen voor de autootjes opnieuw te keuren. Veel Cantarijders die voor 2010 een wagentje toegewezen hadden gekregen, dreigden die weer kwijt te raken. De Canta-eigenaren gingen hierin tegen protest.
Lees ook: Aan de Canta! Vijf eigenaren over hun kleine autootje
Bij de Stopera protesteren Canta-bezitters tegen het besluit van de gemeente dat ze hun autootje moeten inleveren. pic.twitter.com/TltVT9x6Nw
— Josien Wolthuizen (@wolthuizen) 13 april 2017