Plus

Extra spanning onder Turken op eerste schooldag in Rotterdam

Het nieuwe schooljaar voor Turkse leerlingen in Rotterdam begon door spanningen tussen Erdogan- en Gülenaanhangers onder het oog van de politie. 'Ik vind dit beangstigend.'

Agenten bij basisschool Cosmicus in Rotterdam Beeld Frank de Roo
Agenten bij basisschool Cosmicus in RotterdamBeeld Frank de Roo

Het is vijf over half negen in de ochtend. Ahmed heeft net zijn zoontje naar de klas gebracht, maar hij blijft nog even. "Voor de zekerheid," licht hij toe.

Aan beide kanten van deze smalle straat tussen flats in Rotterdam-Zuid staan politiewagens. Agenten kijken van achter kelderboxen naar bezorgde vaders zoals Ahmed en naar moeders die naar huis snellen.

Zo begint het schooljaar bij Cosmicus, een van de zes basisscholen in Nederland die worden geassocieerd met de islamitische prediker Gülen, door de Turkse president Erdogan aangewezen als brein achter de mislukte staatsgreep.

Nu de spanningen tussen aanhangers van de twee kampen ook in Nederland hoog oplopen, kan niemand garanderen dat 'Gülenscholen' veilig zijn. Vechtpartijen blijven uit, maar onder politiebegeleiding het schooljaar beginnen doet raar aan.

Beveiligers
Dan zwaait de schooldeur open en begroet de directeur haar leerlingen zo vrolijk mogelijk. "Goedemorgen, leuk je weer te zien!" Opmerkelijk: er staan twee beveiligers naast haar.

Moeder Aisha is bezorgd. "Ik vind dit beangstigend, een school is een plek voor kínderen. Gelukkig zei mijn dochter alleen: 'Mama, wat is het druk!" Haar vriendin Zeyneb lacht de spanning weg. "Ik heb mijn zoontje verteld dat de politie er staat om boetes op auto's te plakken." Even verderop is vader Yucel resoluter: "Ik haal mijn zoon hier weg."

Wereld vergroten
Ouders zijn bang voor de associatie met terreur, merkt vader Ahmed. Niet onlogisch, nu ook de Turkse consul in Rotterdam aanhangers van Gülen 'terroristen' noemde. Maar dat is onterecht, zegt hij. Zijn eigen levenspad is door deze prediker veranderd.

"Mijn ouders waren gastarbeiders in Rotterdam, mijn vader ging alleen naar de Turkse moskee en het Turkse theehuis. Het was Gülen die vaders zoals de mijne opriep hun kinderen naar een van zijn huiswerkinstituten te sturen. Om Engelse boeken te bestuderen en Jan Wolkers te lezen: onze wereld te vergroten."

Principes
Het is Ahmed goed vergaan. Hij studeerde aan de universiteit, is ondernemer. Zoals meer ouders van de kinderen hier geslaagd zijn. "Ik gun mijn zoon het Cosmicus. Als de mist is opgetrokken, zullen kinderen ervan balen dat ze naar een minder goede school zijn gestuurd omdat hun ouders niet voor hun principes durfden te blijven staan."

Het is inmiddels vijf voor negen. Ahmed staat er nog. "Ik ben de hele ochtend al gespannen. Mijn zoontje ook, maar voor hem is dit gewoon de allereerste dag in groep 3. Hij heeft nieuwe schoenen aan en zijn kamertje is opgeruimd zodat hij vanmiddag voor het eerst huiswerk kan maken."

Schooltv helpt docent bij uitleg staatsgreep

Deze week zijn de scholen in midden Nederland begonnen. Het Turkse conflict is ook hier een heet hangijzer. Hoe moeten docenten daarover praten in de klas? Schooltv helpt een handje.

Twan Huys spreekt hoogstpersoonlijk het filmpje in. "In de zomervakantie was het onrustig in Turkije." Schooltv maakte een speciale uitzending van Nieuwsuur om de mislukte staatsgreep en de nasleep ervan in beeld te brengen. Hoognodig, getuige de berichten over verwachte spanningen in de klas.

Schooltv maakt vaker speciale versies van bestaande programma's. Dat lukt niet altijd heel strak op de actualiteit, maar van het Turkse conflict was duidelijk dat het op scholen een rol zou gaan spelen, zegt eindredacteur Erik Appelman. Een objectief beeld geven van de complexe situatie was nog de grootste uitdaging. "Ik was er van tevoren wel gespannen over. Gelukkig is Nieuwsuur ook zo objectief mogelijk en konden wij die beelden weer gebruiken."

Huys spreekt voor een reguliere opname de introotjes voor het Schooltv-item in. Zo lijkt 'Nieuwsuur in de klas' speciaal voor scholen opnieuw opgenomen, maar het is eigenlijk een handige montage van bestaande beelden.

"We proberen docenten vooral een dienst te bewijzen door actuele onderwerpen in tien minuten te behandelen," zegt Appelman.
"Vaak missen leerlingen de context en hebben docenten behoefte aan
degelijk videomateriaal waarmee ze het onderwerp beter kunnen duiden."

Ook over IS heeft Schooltv een item gemaakt. Daarbij wordt wel streng gekeken naar al te gruwelijke beelden. Schoten mogen wel te horen zijn, maar lijken of bloed zijn niet te zien.

Dat er behoefte was aan een item over Turkije merkt Appelman meteen aan de kijkcijfers. Schooltv is sinds 2013 niet meer op tv, maar de website Schooltv.nl heeft ruim 10.000 video's en bereikt een miljoen unieke bezoekers per maand.

Het filmpje over Turkije was op de eerste dag bijna 3000 keer bekeken.
De verwachte spanningen op scholen zelf kwamen in 'Nieuwsuur in de klas' nog niet aan bod. De scholen zijn immers nu pas begonnen. "Maar mocht er nog een vervolg komen, dan voegen we dat zeker toe."
Lorianne van Gelder

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden