Extra korting helpt tegen volle spitstreinen

Korting geven aan treinreizigers die de hyperspits mijden is volgens de Nederlandse Spoorwegen een effectieve maatregel tegen overvolle treinen.

. Beeld anp

Ruim 22.000 treinreizigers die drie maanden lang meededen aan een proef van de NS kregen korting op het treinkaartje als ze niet tussen 7.30 uur en 8.30 uur in de ochtend de trein zouden nemen.

Tijdens de test daalde het aantal reizigers dat tijdens het drukste deel van de ochtendspits incheckte met 5,5 procent. Dankzij de korting, kozen forensen voor een minder druk moment, waardoor zij meer ruimte creëerden in de volste treinen.

Piekmoment
Op het grootste piekmoment in de ochtend - rond 8.00 uur - daalde het aantal incheckers zelfs met 10 procent. Dat maakt volgens de NS in veel treinen het verschil tussen een overvolle trein of comfortabel reizen.

De proef werd gehouden onder NS-klanten met een Altijd Voordeel-abonnement. Zij konden aan de randen van de spits (tussen 6.30 en 7.30 uur en tussen 8.30 en 9.00) met 40 procent korting reizen. Normaal geldt dat tarief alleen vóór 6.30 uur en na 9.00 uur, maar die tijden zijn voor veel forensen niet bruikbaar.

35 miljoen
Het geld voor de korting heeft de NS volgens NS-topman Roger van Boxtel echter niet. Voor die goedkopere treinkaartjes heeft de NS-baas het kabinet gevraagd dat bedrag op te nemen in het budget om de klimaatdoelen te halen.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) zegt vrijdag het voorstel van Van Boxtel "heel interessant" te vinden. Ze gaat het bestuderen en afwegen tegen andere ideeën. Maar ze zegt de door Van Boxtel gevraagde 35 miljoen euro nog niet toe.

Lees ook: NS-topman wil geld voor spreiding reizigers

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden