Experts: autoriteit moet scherp kijken naar fietsfusie

Gazelle-eigenaar Pon zal volgens marktkenners de nodige hordes moeten nemen om de overname van Accell, het moederbedrijf van onder meer Batavus en Sparta, tot een goed einde te brengen.

Beeld anp

Dinsdag werd bekend dat fietsfabrikant Pon, van Gazelle en Union, een bod uit heeft gebracht op fietsfabrikant op Accell. Pon heeft zijn hoofdkantoor nu nog in Almere maar verhuist in de loop van dit jaar naar het oudste van de Citroënpanden op het Amsterdamse Stadionplein.

Met name in Nederland zal de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vermoedelijk scherp kijken of er voor de consument genoeg te kiezen overblijft. "Ik denk dat door deze stap wel wat wenkbrauwen omhoog gaan bij de ACM," zei analist Frank Claassen van zakenbank Degroof Petercam, die het beursgenoteerde Accell al geruime tijd volgt. Hij schat het gecombineerde marktaandeel van Pon en Accell in Nederland op ruwweg 40 tot 50 procent. "Er komt een echt powerhouse te staan, zeker op het gebied van e-bikes.''

Zijn collega Joost van Beek van Theodoor Gilissen voorziet eveneens een kritische blik van de toezichthouder. Pon krijgt samen met Accell zo'n sterke marktpositie dat het hogere prijzen af kan gaan dwingen. "Ik denk niet dat dat het uitgangspunt is van deze fusie, maar het is wel iets waar de ACM scherp naar zal kijken," zei hij.

Kleine winkeliers
Van Beek wijst erop dat de twee fietsenmakers bij gebrek aan eigen verkoopkanalen nog altijd sterk afhankelijk zijn van kleine winkeliers om hun producten aan de man te brengen. "Ze kunnen het zich niet veroorloven om die voor het hoofd te stoten door opeens veel hogere prijzen te gaan vragen," denkt de marktvorser.

De voordelen van de samensmelting moeten volgens beide analisten vooral worden gezocht in gezamenlijke inkoop. Door samen op te trekken richting toeleveranciers kunnen Pon en Accell profiteren van aanzienlijke schaalvoordelen. Dat kan helpen een vuist te maken tegen concurrenten uit Azië waar de productiekosten lager liggen, aldus Van Beek.

Daarmee ontstaat volgens Claassen ook meer ruimte voor investeringen in onderzoek en ontwikkeling. Op die manier kan de overname helpen om innovatieve producten sneller op de markt te krijgen. Vooral bij de e-bikes, waaraan de consument steeds hogere eisen stelt, is dat erg belangrijk. Van Beek sluit niet uit dat lagere inkoopprijzen zich deels vertalen in lagere winkelprijzen.

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden