Plus

Even ontsnappen aan kerst met Jesus Christ Karaoke Bar

Jezus keert deze kerst niet alleen terug op aarde, hij blijkt zelfs een moppie te kunnen zingen, blijkt uit Jesus Christ Karaoke Bar. 'Omdat de kerken leeglopen heeft Jezus besloten dan maar te investeren in een karaokebar.'

Tim (Jezus) en Wart Kamps, Hanneke Drenth, Peter van Rooijen in Jesus Christ Karaoke Bar.Beeld Casper Koster

In 2013 maakten de gebroeders Tim en Wart Kamps met hun voormalige kompaan Bor Rooyackers een reünievoorstelling rond de kerst. Optreden op 25 december beviel de broers zó goed dat ze de komende feest­dagen wederom - dit keer met Hanneke Drenth, Peter van Rooijen en dagelijks een mystery guest - in Bellevue doorbrengen.

Tim: "We doen het ook vanuit het idee dat het heel leuk is om in het theater te zijn met kerst. Dan hoef je niet naar je ouders en zo. Zit je daar tussen je familie. Daar vind ik geen klap aan."

Drenth: "Hij heeft dus wel gevraagd of hij op kerstavond bij mij mee mag eten, hè. Hij kan gewoon nergens heen... Ik vind kerst juist wel fijn. Ik vind het ook leuk om met deze mannen twee weken in die sfeer te vertoeven. We zingen lekkere kerstnummers. En we klinken ook best lekker samen, vind ik."

Van Rooijen: "We laveren tussen klassiekers als God rest ye merry gentlemen en popsongs als Last Christmas."

Tim: "Plus een paar nummers uit Jesus Christ Superstar, toch ook wel. Ik heb ooit tijdens Muzikale Helden in de Kleine Komedie Gethsemane gezongen. Deze voorstelling is eigenlijk ontstaan omdat ik nog een keer Jezus wilde spelen."

"En die titel kwam in me op. Jesus Christ Karaoke Bar. Dat vind ik een hele grappige titel. Toen zijn we over de consequenties daarvan gaan nadenken. Goed, Jezus heeft dus een karaokebar. Hoe vullen we dat in?"

Jezus in de schulden
Wart: "Zo ongeveer: omdat de kerken leeglopen heeft Jezus besloten dan maar te investeren in een karaokebar, zodat hij mensen toch kan samenbrengen. Maar niemand gelooft meer in Jezus, dus ook dat loopt voor geen meter. Hij heeft schulden en organiseert een benefietavond om zijn bar te redden. Die benefietavond is onze voorstelling. Tim speelt Jezus, wij drieën hebben veel verschillende rollen. Wij zijn de gasten in de bar."

Drenth: "Het is niet zo dat we echt actief karaoke gaan doen met het publiek, maar er hangen wel schermen met de teksten erop, dus iedereen kan meezingen."

Wart: "En af en toe wordt Jezus door zijn schuldeisers in elkaar geslagen. Dan komt Nana Mouskouri of Annie op het podium om hem moed in te zingen. Iedereen komt in die bar langs. Bestaande en niet-bestaande mensen. En we hebben elke avond een mystery guest om de benefiet te redden, zoals Hadewych Minis of Alex Klaasen."

Tim: "Eigenlijk maken we een soort musical."

Drenth: "Ga weg man, het is toch geen musical?"

Van Rooijen: "Het is meer open cabaret. Het publiek zit echt in die karaokebar en maakt de benefiet mee. Muzikaal cabaret is het."

Tim: "Oké, muzikaal cabaret. Houden jullie eigenlijk van karaoke?"
Van Rooijen: "Ik ben weleens per ongeluk in zo'n hokje beland."
Drenth: "Ik vind het vooral fascinerend dat mensen ernaartoe gaan."

Zuurstoftekort
Tim: "Ik zag laatst een documentaire over de vent die karaoke heeft bedacht. Dat is een Japanse zakenman, Daisuke Inoue. Die duikt in een zwembad en dan heeft ie spullen bij zich waarmee hij onder water kan schrijven."

"Hij blijft net zolang beneden tot hij bijna geen lucht mee heeft. Dan gaat ie naar boven en door het zuurstoftekort krijgt hij heel heldere ideeën die hij direct opschrijft. Zo heeft hij ook ooit karaoke bedacht."

Drenth: "Echt? Ik weet wel dat hij met karaoke de Ig Nobelprijs voor de vrede heeft gewonnen. Dat is een parodie op de Nobelprijs die toch ook half serieus bedoeld is. Karaoke werd toen een nieuwe manier genoemd om elkaar te tolereren."

Tim: "Dat klopt ook wel. Iedereen zingt dodelijk vals tijdens karaoke. Het maakt niet uit. Dat schept een soort sociale verbinding."

Wart: "Je zou karaoke dus eigenlijk best een nieuwe religie kunnen noemen."

Van Rooijen: "Volgens mij zijn we rond."

Jesus Christ Karaoke Bar. Theater Bellevue, 22/12 t/m 3/1

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden