Even geliefde als gehate Boeftrui krijgt eigen winkel in Van Woustraat

De Boeftrui van Colourful Rebel van de tweeling Bas (links) en Frank van de Brug is, ondanks de tegenstanders, nog altijd een ongekend succes. Daarom openen ze nu de winkel Colourful Rebel in de Van Woustraat.

De broers Bas (links) en Frank, oprichters van het merk Colourful Rebel. Beeld Mats van Soolingen
De broers Bas (links) en Frank, oprichters van het merk Colourful Rebel.Beeld Mats van Soolingen

Ruim een jaar geleden begonnen de broers met hun webshop, gekoppeld aan hun al bestaande lifestyleblog. Deze week openen ze hun eerste fysieke winkel. Allemaal onder de naam Colourful Rebel. Om hun succes in cijfers uit te drukken: hun blog heeft op Facebook meer dan 109.000 en op Instagram 60.000 volgers en de webshop verkocht in minder dan een jaar ruim 60.000 Boeftruien.

De trui was een toevalstreffer. Frank: 'Ik heb een keer op een brakke ochtend uit de losse pols boef geschreven en dat lieten we toen drukken op T-shirts. Eerst verkochten we twintig shirts per dag, dat werden er steeds meer. Toen we in het najaar ook de truien begonnen te verkopen, liep het volledig uit de hand.'

Sterrenstatus
De broers voorzien een hectische opening van hun winkel. De trui lijkt wel een sterrenstatus te hebben bereikt. En elke ster heeft fans en tegenstanders. Deze lente verschenen blogs waarin felle kritiek op de trui werd geuit en en er werd zelfs een anti-pagina opgericht op Facebook.

Mart Biemans (22) is grafisch ontwerper en maakte een Facebookpagina met de naam Optyfen Gauw Boef Trui. Hij plaatste voor de grap een foto van de Boeftrui, maar dan met kk (kanker) erboven gefotoshopt. Het was een verwijzing naar Huisbaas Bob, die voorkwam in de documentaire Willems Kantine en een internethit werd met grove uitspraken, waaronder kankerboef. 'Ik realiseer me heel goed dat het behoorlijk grof is en ik vind het ook niet een normaal scheldwoord, laat ik dat vooropstellen. Ik bedoelde het als een parodie.'

Gratis marketing
De broers Van de Brug kunnen wel lachen om alle kritiek. 'De blogs zijn leuk geschreven en wat ze zeggen is ook deels waar. En voor ons is dat gratis marketing. Op de dag dat Femke haar blog plaatste, gingen bij ons de verkoopcijfers door het dak,' zegt Bas. 'Onze vriend Oscar Kemps, die een tijdje terug mede-eigenaar is geworden, zegt altijd: 'Jongens, het interesseert me niet wat jullie op die truien drukken, als het maar verkoopt.' Dus als mensen vinden dat wij het succes van die trui uitmelken, prima, dat kwetst ons niet. Daardoor hebben wij nu wel mooi een winkel kunnen openen.'

De collectie op de Van Woustraat bestaat uit T-shirts, truien en broeken van sweatstof. De broers hopen binnen een half jaar hun collectie uit te breiden naar tweehonderd artikelen, met onder meer een ondergoedlijn. Omdat ze de kleding zelf produceren, is de kwaliteit verbeterd. 'Als ik nu iemand zie met een oude trui van ons van mindere kwaliteit, spreek ik hem aan en beloof ik hem een nieuwe. Die gaan veel langer mee,' zegt Frank.

Of de Boeftrui een vloek of een zegen is, daarover zijn ze eensgezind: 'Een zegen.' Het kan nog een vloek worden, maar ze stoppen pas met verkopen als echt niemand de trui meer wil. Bas: 'We willen juist nu de grens over. Naar Duitsland bijvoorbeeld.'

De Boeftrui, even geliefd als gehaat Beeld Colourful Rebel
De Boeftrui, even geliefd als gehaatBeeld Colourful Rebel
null Beeld Mats van Soolingen
Beeld Mats van Soolingen
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden