Update

Europese autoverkoop richting dieptepunt

De Europese autoverkopen dalen af richting het laagste niveau in bijna 20 jaar, vooral doordat er in Duitsland - een van de belangrijkste automarkten in Europa - fors minder auto's de showrooms uitrollen.

Kijkje op de autosalon voor vrijetijdsvoertuigen. Archieffoto Beeld Photo News
Kijkje op de autosalon voor vrijetijdsvoertuigen. ArchieffotoBeeld Photo News

Brancheorganisatie ACEA maakte woensdag bekend dat de verkoop van nieuwe personenauto's in de Europese Unie in maart met 10,2 procent is gedaald tot 1,35 miljoen stuks. Het is de 18e maand op rij dat de verkopen dalen. In de eerste 3 maanden van het jaar werden zo'n 3 miljoen auto's verkocht, 9,8 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar en het laagste aantal ooit.

In Duitsland dook de autoverkoop in maart met ruim 17 procent omlaag. 'De hoogtijdagen in Duitsland zijn voorbij. Mensen kopen geen auto's meer omdat ze veel onzekerder zijn geworden over de toekomst', zegt een auto-expert van het Duitse onderzoeksbureau Fairesearch. Volgens hem heeft het vertrouwen een extra knauw gekregen van de problemen op Cyprus. Daar kelderde de autoverkoop vorige maand met 59 procent tot 405 stuks. Dat waren er een jaar eerder nog 986.

Nederland zag de verkoop in maart met ruim 31 procent in elkaar zakken tot 35.890 auto's. In Frankrijk en Spanje krompen de markten met respectievelijk 16 en 14 procent. Alleen in het Verenigd Koninkrijk (plus 5,9 procent) werden in maart meer auto's verkocht.

'De West-Europese automarkt koerst dit jaar af naar niveaus die we voor het laatst hebben gezien in 1993. Duitsland lijkt in een vrije val te zijn terechtgekomen', zegt Max Wurburton, auto-analist bij investeringsbank Sanford C. Bernstein.

De autobranche wordt al tijden geplaagd door het aanhoudende lage consumentenvertrouwen en de dalende koopkracht. Daar hadden vooral massafabrikanten als Peugeot, Citroën, Toyota en Ford veel last van. Zij zagen de verkopen in het eerste kwartaal met 13 tot 20 procent teruglopen.

Opvallend is dat de meeste Duitse luxe merken het relatief goed deden in Europa. Mercedes (plus 1,1 procent) en BMW (plus 0,7 procent) verkochten zelfs iets meer van hun bolides. Audi, onderdeel van de VW-groep, ging het minder goed af met een min van 5,6 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden